fredag den 22. august 2008

Gudmor

Jeg er åbentbart ikke Laurits’ gudmor, selvom det var mig, der sad med ham og svarede for ham til dåben. Det kan man nemlig ikke være for sit eget barn. Så blev jeg det klogere, og måtte et øjeblik lige minde mig selv om, at det altså er helt ok. Jeg kan jo ikke blive mere mor end MOR for Laurits. Det der gud foran mor er sekundært og det har jeg det godt med.

Jeg er Laurits’ mor… suk. Hvor er det fantastisk. Jeg har et barn. Han er bare død. Jeg har haft en mormor, en morfar, en farfar, en kusine, en fætter, farbrødre, tante, en morbror, en ven. Jeg har også mistet mennesker, der stadig lever. Men Laurits er så tæt på mig som ingen anden, at jeg aldrig tror jeg mister ham helt. Han er bare tilfældigvis lige lidt død i sværen… stadigvæk.

Sådan er det altså inde i mig lige nu.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Kære Heidi,

Din fine blog læser jeg tit - og nu kaldte dit indlæg på en kommentar.
Jeg forstår 100% dit "problem" med at kalde en anden end digselv for gudMOR. Jeg er stadig ikke kommet overens med at kalde mine børns dagplejer for dagplejeMOR - for hun er jo absolut slet overhovedet ikke deres MOR, det er jeg!!! Men som du selv skriver, så bliver andre jo ikke mere mor for ens barn end dets rigtige mor...

Hilsen fra
Sine

Line sagde ...

Heidi, jeg ved bare at Laurits altid vil være helt tæt på dig, på sån en helt rigtig måde... Du har Laurits på en helt særlig måde, på sån en Heidimåde, og det er forbilledligt!