tirsdag den 4. marts 2008

Sorgen

Jeg har mærket at blive helt utroligt ked af det og såret for nylig. Det var en barsk omgang tæsk i følelserne, hvilket i og for sig ikke var godt for noget (og det havde intet med Laurits at gøre). Men sikke nogle gode mennesker jeg har omkring mig at snakke med... Og tænk, hvor langt jeg er nået i sorgarbejdet... Jamen, det er jeg sgu! For Laurits kan slet ikke gøre så ondt at tænke på længere. For det første har Laurits i sig selv aldrig gjort mig andet end godt, men døden, der desværre kaster sin klamme skygge over mindet, har naturligvis gjort mere ondt end noget andet jeg har oplevet. Men... det gør den ikke længere. Jeg er blevet mærket for evigt af at miste min lille dreng, men jeg har faktisk klaret krisen i god behold. Er det det, man kalder at "komme ud på den anden side", eller "igennem sorgen"??? Tid læger ikke alle sår, men den gør noget godt, tror jeg, hvis man forholder sig ærligt og åbent overfor det, som er sket, og min Laurits-tid er mest fyldt med glæde og kærlighed.

Jeg er glad for min kærlighed til Laurits.

Er det tydeligt, at dette IKKE betyder, at jeg ønsker at glemme min dreng eller lægge låg på hele ormegården af sorg? Jeg bliver nemlig flimrende usikker lige så snart jeg har skrevet dette... For det betyder altså, at jeg lægger noget bag mig.

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

Kære Heidi
Jeg ved lige hvad du mener - det er vi en del der gør tror jeg, og de få der ikke vil forstå dig kan ikke nåes alligevel skal du altid huske på.
Det er også rart at have dig at snakke med når det hele brænder lidt på...
Kærligst Mie

Britte sagde ...

Og det er jo hele kernen i forældreskabet!!! At lægge noget bag sig...at give slip... at lade dem fare - for sig selv, af sig selv og med sig selv, mens vi står måbende tilbage og tænker: Hvad skete der lige her?????

Og det ER sgu angstprovokerende!!! For det kan lyde - og føles - som om det er et farvel.. men det er kun bevægelse, hvor vi har det hele med os.. for evigt...

Kram
Britte

Line sagde ...

Ja jeg forstår dig sgu også Heidi! Og ja man lægger noget bag sig. Og det er ok... Det er ók...

Kærlig hilsen Line, der også er så glad for at have dig at læne sig lidt op ad!...

Maomis sagde ...

Jeg kender følelsen af at ville holde fast. Jeg har i perioder følt at Elisabeth er gledet længere væk og jeg har været rædseslagen når det er sket. Egentlig tror jeg bare der sker det som Britte beskriver – nemlig bevægelse. Vi bevæger os. Laurits vil altid være der, men måden han er der på, vil uden tvivl forandres.

Jeg er ked af at høre om dine 'tæsk' og får sådan lyst til at sende dig en masse cyberkram og så må du vente med de rigtige kram til vi ses igen.

Brit Kim sagde ...

Kære heidi

Nobel's Fredscenter har denne historie om japanske traner som fredssymbol :)

http://www.nobelpeacecenter.org/?aid=9071526

Citat,
"Historien om Sadako.

Papirtranen har blitt et internasjonalt fredssymbol. Det er på grunn av historien om den japanske jenta Sadako Sasaki som var født i 1943. Sadako var to år da atombomben ble sluppet over Hiroshima i Japan 6. august 1945.
Sadako ble en sterk, modig og aktiv jente. Men i 1955, mens hun trente til en sportskonkurranse, ble hun svimmel og besvimte. Hun hadde blodkreft, som i Japan ble kalt "atombombesykdommen".

Sadakos bestevenn fortalte henne om en gammel japansk legende som sa at den som bretter tusen papirtraner får oppfylt et ønske. Sadako håpet at gudene ville oppfylle hennes ønske om å bli frisk så hun kunne løpe igjen.".

mange knus

Anonym sagde ...

Kære Heidi
Det er helt tydligt at du, ( og vi andre englemødre) ikke har glemt vores englebørn, men stadig og dagligt er de i vores tanker og hjerter.
Men som Britte skriver; man bevæger sig og vi har det hele med os , for evigt.
Håber at i begge har det ok.
Knus Dorthe

Anonym sagde ...

At komme igennem, om på den anden side, videre... er IKKE ensbetydende med, at man glemmer det som var. Sådan hænger tingene ikke sammen. Heldigvis. Sorgen er som alt andet dynamisk.

Majsen sagde ...

Uh hvor jeg kender det. Man vil gerne komme ud på den anden side, og alligevel skræmmer det. Man tænker: hvorfor er jeg glad i dag? De pokkers rutsje ture.

Du er ikke ene om at tænke - og føle som du gør.

Tanker til dig.