mandag den 10. marts 2008

Et blødt hjerte for "en anden slags fugl"

Kejserpingviner på Antarktis kan virkelig få mit hjerte til at bløde. Hvor er det dog smukt og råt på en gang. Det er jo helt ufatteligt alt det de gør "bare" for at over-/leve som art. Bo og jeg så dokumentarfilmen "Pingvinmarchen" mens Laurits lå i min mave og puffede... Jeg havde glædet mig til at se den film lige siden jeg hørte om den, da vi var i Japan. Måske den smukkeste film jeg nogensinde har set. Det er ikke så tit jeg får ondt af at se små børn, eller åndssvage tv-fødsler, men et tilfældigt zap forbi optagelser med kejserpingviner kan få mig til at tuuuude (aj ok, fødsler kan også godt gøre det). Altså bare lige et øjeblik. Jeg så lige, hvordan ungerne skulle flyttes fra far'ens varme hule over fødderne til mor'ens. Nåååårh, hvor rørende! Og så var der unger, der ikke overlevede, fordi deres mor ikke kom hjem. Nej, nej, nej! Og der var unger, som blev mast ihjel af sørgende, SÅ-parate mor-pingviner, der selv havde mistet deres unge undervejs og derfor bare var helt syge for at få en ny. Suk, suk, suk... så meningsløst og alligevel så fuld af genklang.

3 kommentarer:

Maomis sagde ...

LIGE mine tanker! Jeg plejer at sidde klistret til skærmen hver mandag klokken 20. Det program er så smukt og så fantastisk. Aftenens afsnit var overvældende på en anden og meget mere følelsesladet måde end ellers. Det var lige før jeg næsten ikke kunne se det. Hold op det satte følelserne i svingninger og åbnet får saltvandskanalerne. Nu er jeg helt udmattet.
Pingviner er gjort af et helt særligt stof. "Pingvinmarchen" har jeg aldrig hørt om, men lyder interessant. Måske var den værd at stifte yderligere bekendtskab med.

Anonym sagde ...

Så også programmet, BBC er gode til lave naturprogrammer og gøre dem spændende.
Og jeg hæftede mig også ved kampen og de små pingvin-børn, der blev mast til døde af pingvinmødrene der manglede en unge......
Ja i det hele taget stedet at skulle opfostre en unge på det koldeste sted på kloden.
Så her er der også et blødt hjerte for en anden slags fugl...
Knus
Dorthe

mor-Katja sagde ...

Jeg ved ikke, om jeg har set netop det samme program, men et lignende... De stakkels små unger står bare der så alene og hjælpeløse og kalder på deres mor.. ja, det gør ondt helt inde i hjertet..
Det vil vores levende børn heldigvis aldrig komme til.. men jeg kan godt nogen gange føle, at vores engle er helt alene og forladte og længes efter os mødre.. Det er ikke så rart at tænke på..