torsdag den 29. maj 2008

Jord

I dag er det to år siden vi bisatte Laurits. Heldigvis havde præsten bedt os tænke over, om ikke det var bedre, at vi bar kisten ud i rustvognen og lod den køre væk fra os, fremfor at vi skulle gå ud af kapellet og væk fra kisten, forlade lille Laurits. Det var så rigtigt set af hende! Så det blev til, at Bo bar kisten ud og vi slap ham - lille døde Laurits. Tænk, hvis vi bare havde forladt ham i kapellet... Til gengæld er der mange andre små ting, som jeg godt kunne tænke mig at have gjort anderledes. Men vi kunne ikke dengang. Eller vi traf nogle valg, og det er også fravalg. Det er lidt svært helt at forstå nu med to års afstand, men jeg kan godt huske, at helt grundlæggende, så var vi jo drevet af det stik modsatte af lyst. Vi ville ikke begravelse, salmer, mange mennesker osv., for vi ville egentlig slet ikke være med til at jorde vores lille dreng. Vi ville bare gerne hjem og ligge i sengen, og så se, om ikke mareridtet var overstået lige om lidt. Vi tog ingen billeder den dag. Desværre.

Da vi stod i kapellets garage og Bo havde sat kisten ind i rustvognen, gik der et stykke tid, før chaufføren satte sig ind og kørte væk. Han stod og kiggede lidt nervøst over på os og skulle jo afvente, hvornår det var tid. Det var godt og rigtigt sådan. Han gjorde intet forkert. Men jeg havde bare så svært ved at forholde mig til situationen. Jeg stod nærmest og tænkte: "Så kør dog! Kør nu! Kom nu!" For mig var alt overstået på det tidspunkt. Der var absolut ikke mere mening tilbage i verden, så hvorfor kunne vi ikke bare få det overstået. Men jeg vinkede dog til Laurits, da bilen kørte og mumlede farvel. Det vidste jeg bare, at jeg skulle.

Laurits blev brændt, og jeg ville sådan ønske, at jeg havde været med hele vejen. Nogen har kørt hans lillebitte kiste ind i ovnen og nogen har puttet asken i en urne. Gid det var mig. Nogen har senere lagt urnen i jorden på Holmens. Gid det var mig. Præsten lavede jordritualet inde i kapellet for to år siden. Godt det var hende. Jeg havde brug for hende som Laurits' præst og havde brug for at se og høre det-der-med-jorden, for det hører sig til, når nogen har levet og er døde. For mig giver det mening at tænke på, at i et større perspektiv er vi alle sammen bare nogle småbitte korte liv, og når vi dør, så tager naturen sin jord tilbage. Laurits var vores og i mit hjerte allermest min, men man ejer ikke mennesker. Laurits var sin egen og som alle liv var hans uforudsigeligt. Det er så svært med den uforudsigelighed. Hvorfor kan den jord ikke samle sig på ny, så Laurits snart kan blive storebror?! (Jeg mener ikke at Laurits skal genopstå, jeg mener bare, at jeg så gerne vil være gravid igen, så vi kan få flere børn. Der er lange udsigter og jeg har det ikke godt med det!!!)

4 kommentarer:

Maomis sagde ...

Kære Heidi
Måske ville meget have set anderledes ud hvis du skulle igennem den tur i dag, men nu har du jo erfaringen, det havde du ikke den gang. Man handler udfra den situation man står i lige her og nu. Det var jeres virkelighed og det der var rigtigt for jer på det tidspunkt.

Og så kan det godt være at billederne mangler fra den dag for 2 år siden, men det gør de så sandelig ikke i mit hovede når du fortæller. Det giver rigtig meget mening for mig at læse dine tanker om jord og bisættelse og aske og jord der snart burde samle sig igen. Jeg tror altså helt bestemt at den jord snart har tænkt sig at samle sig igen. Meget snart endda. Det er ved at være tid. Laurits har haft sin egen tid længe nok. Han er ved at være stor nok til at dele.

Anonym sagde ...

Det kan godt være at billederen mangler, men som også Sofie har skrevet, det er helt tydeligt at se efter din fine beskrivelse.
Og jorden er klar til at samle sig igen, og gro mange fine frø, der skal blive til store smukke og stærke træer.( Ved jo ikke om det var det du tænkte, men sådan ser jeg det)
Knus Dorthe
Dorthe

Heidi sagde ...

Ja, jeg føler bestemt også, at Laurits er stor nok til at dele nu. Faktisk kan jeg føle mig mere og mere på vej ud i et usundt forløb. Nu bliver jeg bremset af frustration over barnløshed mere end sorgen over Laurits. Det føles ikke spor godt. Desuden kaster denne venten (på nyt barn) nogle gange lidt skygge over Laurits, føler jeg. For nogle gange føler jeg mig som en skør mor til en død... Jeg har "kun" Laurits at være mor for, og jeg vil så gerne være mor på en mere aktiv, dynamisk og levende måde OGSÅ.

Britte sagde ...

Åhhh, skønne Heidi.

Ja, det er ved at være tid... jorden burde samle sig..og som Sofie siger, har Laurits haft sin tid længe nok! Vildt sejt sagt, Sofie!!!

Men... for der er jo det der fandens men - der findes jo ingen vej, man kan gå for at sikre sig, at denne jord samler sig for jer. Der findes ingen øvelser, I kan lave; ingen bestemt mad I kan spise; ingen besværgelser der kan siges for at sikre jer denne jord-samling...Og hvor er det pisse uretfærdigt!

Vi har ingen indflydelse på de her ting - og hvis jeg nu var religiøs, ville jeg jo nok sige, at kun Gud beslutter hvornår. Jeg ville nogen gange ønske, at jeg havde en gud, jeg kunne lægge mit hoved op ad i de svære situationer. Men det har jeg ikke - så jeg må nøjes med at gentage hele tiden i mit hovede, at jorden samler sig til et lille nyt barn snart-snart. Ikke fordi jeg ved det, men fordi det SKAL den!!!!

Og I gjorde det rigtige den gang!
Hold lige fast i det, frue!
Du har fået andre øjne siden da - og de ser noget andet.
Men dengang gjorde I det rette!!!!

Kram