tirsdag den 13. maj 2008

Sene aftentanker

Min tunge unge på snart ikke-to år. Det bliver lettere og lettere at holde ud, at jeg ikke kan bære dig mere. Men jeg ville sådan ønske, at mine arme kunne lave den enkle bevægelse, som så mange forældre gør i glæde, i søvne, til daglig, til trøst og bare helt naturligt; strække tommelfingrene ud og armene frem som kroge ind i de små barnearmhuler og vupti! - op i favnen, heeeeelt tæt på hjertet.

Mon Laurits kunne lide mig? Heldigvis kan børn pr instinkt lide deres forældre, men nåede vores lille unge mon at føle glæde ved os?

Laurits nåede ikke langt på stamtræet. Han var faktisk bare en lille knop med alt for tætte tal. To forskellige datoer var alt det kunne blive til. Slægt og familie føres videre, ja. Vi kan (måske og forhåbenlig) få andre børn. Men fra Laurits er der intet, som vokser og forgrener sig. Det synes jeg er forbandet hårdt at tænke på! Måske vokser noget af alt det, som man ikke kan tegne videre i et stamtræ, videre i menneskehjerners forgreninger i sene aftentimer...?

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er lige dér i hjernens krummelurer, at alle de bedste fortællinger vokser - eventyrerne og fablerne - dem med de mest fantastiske handlinger og vores allesammens drømme. Det er præcist lige dér at vores børn leger videre i vores liv.
Heidi, det er de dejligste tanker du sætter i gang i mig.
Knus Mie

Britte sagde ...

Det er altså ikke sandt, Heidi.

Det med, at der intet vokser fra Laurits...at han kun blev en lille knop.. at der ingen grene vil føre fra ham og videre ud i fremtiden.

Det er altså ikke sandt.

Det sande er, at han ER her.
At hans tilstedeværelse bragte mange tråde ud og ind i vore hjerter og vores liv. At han påvirkede og påvirker vores dage, uger, år - det strækker sig langt ud i evighed og universer, gør det!

Som jeg sagde til dig fredags - så er Laurits med os - i vores familie, i vores tanker... han er der selvfølgelig ikke sådan helt fysisk - men hvad er det der fysiske egentlig? Tanker, følelser, angst og drømme er jo ikke særlig fysiske... men alligevel en stor del af livet.

Laurits har plantet et træ i vores liv - han er med på vores stamtræ - han vokser med os og udfra os og ikke mindst i os.
Han satte og sætter sig spor i os - dybe og vedholdende spor... dybere end så mange andre levende mennesker gør og vil gøre.

Så det er altså ikke helt sandt, Heidi!!!

Krykke-kram

Heidi sagde ...

Ja, jeg kan godt se det...Og ved det jo egentlig også så godt; Der ER noget, som går videre. Måske havde jeg bare brug for at skrive det, komme med endnu en evig protest, savne Laurits og få jeres dejlige kommentarer og så atter blive sikker på, at der ER noget. Tusind tak!
Og Britte, som mor kan man altså være så uendeligt glad indeni over at andre tager ens døde barn til sig. Men for pokker, hvor ville jeg bare ønske han ikke var død men fysisk, så jeg kunne tage ham med ud til dig og lade ham tegne en krussedulle på dit gibsben ;-)

Maomis sagde ...

Selvfølgelig kunne Laurits da li' dig!!! Er du da helt fra snøvsen, at stille sådan et spørgsmål? Laurits ELSKEDE dig da lige så meget som du elskede ham. Så meget har mit moderskab da lært mig.

Glæden er jeg lige så overbevist om at Laurits har følt. Har du ikke selv beskrevet at han kunne mærke når I var nær? I var tryghed for ham – det er vel i en hvis forstand vel også glæde.

Det ER forbandet at Laurits kun blev en knop. Han skulle da have været en stor smuk gren. Men i din verden er han faktisk allerede blevet til lidt mere. I dit maleriske univers, som jeg elsker at besøge i ny og næ, er Laurits godt på vej og er allerede sprunget ud.