onsdag den 10. december 2008

Velkendt nederlag

For tre dage siden havde jeg det som beskrevet nedenfor. I dag har jeg det anderledes. I dag har jeg det ok. Jeg er en lille smule i tvivl om det virker for pivet og klynket at udgive nedenstående indlæg... men hvis der er noget jeg har lært gennem de sidste 2½ år, så er det jo at være ærlig overfor alle de forskellige følelser, der dukker op. En del af mig er pivet og sårbar omkring det her barnløshed, og en anden del af mig bliver lidt lalleglad og trodsig. Jeg ønsker så uendelig stærkt at dele min krop med en lille menneske-snylter, men nu hvor jeg åbentbart ikke skal, så er det også rart at få min krop igen.

---

Det er så forbandet hårdt at blive sat tilbage gang på gang. Jeg er så træt af det hele. For første gang i 2½ år var vi nået ud på lidt ukendt, spændende og håbefuld grund. Det virkede som om, at verden og fremtiden åbnede sig. Sådan havde jeg det i begyndelsen af denne uge, for jeg har aldrig prøvet at nå til dag 12 efter ægoplægning uden at bløde. Men dag 13... så faldt jeg tilbage i en alt for velkendt verden med begyndende menstruation, negativ graviditetstest og en kæmpe, vred klump i maven. Jeg imploderer snart! Det hele syrer bare til i mig, og fremtiden, som ellers lige var begyndt at være der, der forude for mit indre blik - ja, den forsvinder bare i en tåge igen. Efter Laurits' død har det været svært nok i det hele taget at indrette sig nogenlunde lykkeligt igen, og når vi så bare skal have negative oplevelser gang på gang i forbindelse med at række håbefuldt ud efter flere børn, så... AARRrHG! Så bliver jeg sgu sur!

Jeg ved ikke, hvad jeg skulle gøre uden Bo. Ham kan jeg dele alt med, og den kærlighed er det vigtigste i mit liv, vil altid være det. Men hvor gør det også bare ondt at se samme smerte i ham. Han havde ligefrem troet på en graviditet denne gang. Han havde sgu givet sig selv helt lov til at føle spænding og glæde, den modig mand. Men så bliver han bare jordet. Det er ikke i orden! Vi var begge meget kede og vrede i går og jeg mangler et sted at rette den vrede hen. Hvorfor får vi ikke børn?? Sådan nogen levende OG levedygtige børn. Hvad er det vi gør galt eller mangler at gøre? Hvem er det, der bestemmer her? Hvad går galt? Er min krop uimodtagelig for kunstig befrugtning? Passer vores genpuljer virkelig så dårligt sammen, at vi ikke "må" få børn? Altså, selvom vi begge er vokset op på sydsjælland, så ER vi sgu fandme ikke i familie, så det rene indavl er her altså ikke tale om!! Jeg kan ikke få det til at gå op... På den ene side føler jeg mig nemlig sund og stærk. Jeg føler f.eks., at der må have været et ret stærkt og sundt samspil mellem min og Laurits' kroppe på trods af en helt dødelig sygdom. Min krop kunne jo bare have afbrudt graviditeten helt i starten. Det kan den nemlig godt finde ud af, har jeg lært. To gange efterfølgende har jeg jo været gravid. Den ene gang så langt at der var hjerteblink, og den anden bare en såkaldt biokemisk graviditet. Den overstimulering jeg havde i sidste uge klarede min krop også godt. For en uge siden havde jeg det virkelig ikke godt, var 5 kg. tungere af vand og lå på Riget. Men min krop klarede det ret hurtigt med at rette sig op, og balancen mellem proteiner og væske i blodet fungerede fint på trods. Jeg gjorde også hvad jeg kunne; drak op til 4 liter i døgnet, selvom det virker helt forkert, når ens mave er spilet ud af væske. Men det hjalp den gode, rensende proces i gang. Nu er alle de forstyrrende hormoner helt ude af min krop (for ellers havde graviditetstesten vist bare lidt positiv i går) og jeg er normal igen... bortset fra, at jeg ikke blev gravid af, at et fint og befrugtet æg blev lagt pænt tilbage lige der, hvor det skulle ligge og gro. Hvor normalt er mon det?

Jeg kan ikke bruge andres historier, andres normaler eller unormaler til noget lige nu. For os er normalen blevet, at jeg ikke bliver gravid eller bliver det en sjælden gang i mellem for blot at abortere. Jeg ved godt, at det utroligste kan lade sig gøre og det håber jeg da også på kan ske for os. Det virker dog temmelig eventyragtigt og naivt at tro på noget lige nu. Jeg ved også godt, at rigtig mange omkring os har det meget svært ved at se os håbløse, for ingen ønsker at se håbløsheden hos andre. Men det er noget vi må igennem... i hvert fald noget jeg har behov for at se i øjnene, for at rejse mig igen. Og vi skal nok rejse os, det gør man jo.

9 kommentarer:

Anonym sagde ...

Du er en fantastisk og MEGET lidt pivet mor Heidi.. du og Bo er bare så uretfærdigt behandlet af livet pt at det ikke er til at have med at gøre.. og det gør mig så ondt.

Stort kærligt kram til jer begge,
mor-Katja

Majsen sagde ...

Du har alt ret i verden til at være vred og gal. For det er sku ikke ret og rimeligt det der. Jeg har ingen ord der kan redde eller lindre - kun at sige: ud med det. Ud med frustrationerne. Ordet er dit og frit herinde.

Det er ikke fair, når livet ikke omfaver dem, der så inderligt ønsker, tror, håber og har viljen ikke mindst.

Om det muligt er, så sender jeg helt specielle ønsker i jeres retning for 2009.

Line sagde ...

Kæreste Heid,
JEg giver Katja så meget ret. Du er ikke pivet... Jeg syntes det er så benuretfærdigt at du endnu ikke er gravid, jeg forstår det simpelthen ikke. Forstår det bare ikke - Jeg er også gal, vred og frustreret over det, og så tænker jeg hvor benhårdt I må have det!

Heidi det er vores opgave som jeres venner at rumme jeres opgivenhed. Det er jer der føler den, vi kan godt rumme at være vidner til den, simpelthen fordi vi holder af jer som hele mennesker, og det her er en del af jer og jeres virkelighed lige nu (og jeg ved bare at det ikke bliver ved at være jeres virkelighed, for så led er livet bare ikke)... Og I kan altid rummes, I er nemlig så rumbare i tre!

KYS fra Line...

Jeg fandt det her digt, og jeg ved ikke om det er for corny, jeg lytter og lærer... Og ja, du kan bare slette det hvis det er:

Skriget er højt
Lyden er så høj, at den trænger dybt
Ind i hendes stemme, forstærker skriiget
Ind i hendes hjerte
Det er som om smerten øges for hver oktav
Og samtidig virker det forløsende
Hendes sind er millimeter fra at "snappe"
Skriiget giver luft og konsumerer samtidigt
Hvert gran af overskud
Hun balancererer på vanviddets rand
Er i øjeblikket bevidst om, at hun stirrer
Afgrunden i øjnene
At skriiget signalerer afmagtens smertegrænse
Og forløsning på samme tid
Facaden falder, sårbarheden kigger frem
Gennem revnerne
Og ser ham
Ser hans afmagt, hænderne for ørerne
De truer med at briste
Stilhed...
...da hun suger luft ind til endnu et skriig
Tårerne ligger lige bag ved
Og i det øjeblik, hvor hun troede at
Grænsen var nået
Da mødes deres blikke
Og deres fælles smerte
Han hvisker: Jeg elsker dig
Sådan lyder barnløshed

Maomis sagde ...

Det er slet ikke svært at forstå at man til sidst er rigtig tæt på at miste troen på at det nogen sinde vil lykkes. Det ER håbløst gang på gang at blive slået hjem. Det er en prøvelse af dimensioner som I er oppe imod her, men I skal nok klare det. Det ved jeg I vil. I to er stærke sammen. Du beskriver det så flot.

Du har et kæmpe hjerte Heidi og en rigtig stor plads i mit. Det betyder meget for mig at få lov at være med på sidelinien. Jeg rummer gerne håbløsheden og lytter alt det der skal til, imens du gennemlever.

Kæmpe kram fra Sofie

Line sagde ...

Og så tænkte jeg lige, at det er totalt abstrakt at du nærmest føler at du er blevet vant til disse skuffelser! Det er jo vildt Heidi...

Heidi sagde ...

Uh, tak skal I have!!

Det er et digt med drøn på, Line. Måske lidt corny, men det er jo sådan livet er ind i mellem. Kan godt lide slutningen på det...

Anonym sagde ...

Hverken dig eller Bo er pivede, det er så hårdt alt det i gennemgår, og så møg hamrendend uretfærdigt at det ikke lykkes denne gang.
Mange tanker og kram
Dorthe

Susanne sagde ...

Knus fra mig

Anonym sagde ...

Sådan noget forpulede lort.
Nå.