onsdag den 31. december 2008

Tja... sådan kan man jo også gøre det

"Østers er tvekønnet på en ejendommelig måde. Gennem hele sit liv skifter den køn afhængigt af temperatur- og fødeforhold. 8-10 måneder gammel og ved en temperatur på mindst 12°C bliver den kønsmoden som han. Er sommertemperaturen 15-16°C, bliver den en hun hvert 3.-4. år. Ved 20-22°C bliver den en hun hvert år. Indimellem fungerer den som han. Gydesæsonen er om sommeren. De ca. 1 million æg befrugtes i hunnens kappehule".

Det er et rimeligt heftigt forplantningsliv de østers har! Vores forplantningsliv er også blevet heftigt, men på en helt anden måde (lægeligt, udregnet, kontrolleret, skuffende). Jeg faldt over ovenstående beskrivelse af østers, da jeg skulle finde ud af, hvordan man åbner sådan nogle kræ. Vi lavede en masse lækker mad nytårsaften, bl.a. østers. Nå ja, de laver jo helt bogstaveligt sig selv, og der er ikke meget tilberedning med dem ;-) Men altså; vi lagde op til en meget stille, voksen og delikat nytårsaften med den gode mad i centrum. I mit stille sind havde jeg tænkt, at vi trængte til helt stille rammer, fordi det nok ville være svært at møde alle tankerne om endnu et årsskifte med et liv, der ser meget anderledes ud end vi havde forestillet os. Vi kan nemlig ikke sige til os selv eller hinanden, at 2009 helt sikkert bliver det forløsende år, hvor en lille ny kommer til os. Det sker forhåbentlig, men kun måske. Vi skal stadig være meget, meget heldige. Vi havde det nok sådan ved sidste årsskifte, at 2008 måtte blive året, når det nu ikke blev 2007... men se lige, hvordan det gik?

Det sjove ved vores nytårsaften var bare, at vi slet ikke var præget af tungsind, eftertænksomhed eller noget der lignede. Vi var glade, ædende, fjollede og lod os beruse i champagne, mad og god, tryg stemning. Vores gode veninde Stine var med, og inden vi så os om, havde vi gang i karaoke og fest. Det var fedt! Vi sang så højt, at røgalarmen faldt ned fra højtaleren.

På ondt men sandelig også på godt er livet uforudsigeligt og vrider sig fri af det planlagte.

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvor dejligt at høre om jeres skønne og festlige nytårsaften.( godt i ikke har underboer, hvis i dansede ligeså heftigt som i sang...)
Smagte østers godt, eller var det et forsøg. Jeg har nok altid haft svært ved at forestille mig det lækre ved dem, pga deres udseende.
Mange gode håb og ønsker for 2009
knus
Dorthe

Anonym sagde ...

Hejsa, det lyder som en dejlig nytårs - aften - nat - noglegange er det sjovt og dejligt at slippe fri, ønsker jer alt det bedste i 2009.

Kærligst Rikke

Anonym sagde ...

Hej Heidi.

Jeg kom lige til at tænke på en bog, jeg havde læst om i universitetsavisen (nr. 15:2008). Den hedder 'Slottet med de mange værelser' og er en fortælling om/til børn, der ikke kommer til verdnen traditionelle måde:)
Jeg håber sådan at I evt. med lægernes hjælp, kan få plantet et lille frø. - Et lille barn der engang måske kunne have glæde af denne bog.

Forfatterne: Helene Goldberg og Maruska la Cour Mosegaard. www.turbineforlaget.dk

Gode nytårs-ønsker fra Christina
(veninde med Line og Thor - mor til Carl og os med grøntsagerne, så skulle jeg vist være placeret!)

Susanne sagde ...

Det lyder som en rigtig dejlig aften. Det er skønt, når noget bliver helt anderledes bedre end forventet.

Et rigtig godt og lykkebringende 2009 til jer.

Heidi sagde ...

Den bog skal jeg have nallerne i! Tak for tippet.