tirsdag den 22. juli 2008

Laurits' fremtid

Med tiden vil jeg gerne give slip på Laurits. Jeg vil gerne se ham mere og mere som et menneske, der var forbi i mit liv og som skabte en evig, voldsom og ekstremt kærlighedsfuld relation. Jeg vil gerne give slip på følelsen af, at han var min mere end sig selv. Det vil jeg gøre, fordi han var andet end en baby. Ok, han nåede faktisk ikke at være andet, men det skal vel ikke ligge ham (eller mig) mere til last end højst nødvendigt. Det har for resten været højst nødvendigt at have ham som netop min lille baby i tankerne i rigtig lang tid, fordi han var død. Jeg har savnet hans lille babykrop med alle følelser, sanser og tanker. Det er jo så forbandet unaturligt at miste sin lille nyfødte unge. Jeg vil tænke på Laurits som menneske og med respekt og værdighed, førend jeg omklamrer ham med min moderkærlighed. En del af Laurits handler nemlig om ham og ikke mig. Grundlæggende blev han jo ikke til for at gøre mit liv bedre, han blev til for at leve sit eget. At det så også gjorde mit liv bedre og dybere er bare en fantastisk gave.


Det jeg prøver at sige er, at hvis han var i live, så ville jeg også give slip på ham - eller det skulle jeg i hvert fald prøve at gøre hen ad vejen. Så skulle jeg støtte og vejlede ham, tørre hans snotnæse og mindst én gang om måneden sende ham ud af døren med al min kærlighed (hvordan hulen man så gør det?? Forestiller mig noget med, at der skal krammes igennem og ugles noget hår, indtil ungen siger "aaaargh! moaaaaar" og vrænger mule, men ikke kan lade være med at smile total frit og let, så snart han er på egen hånd). Måske er sådan noget moderkærlighed som en puppe af blød silke, som man hele tiden pakker sin unge beskyttende ind i, for at se den bryde endnu smukkere ud?


Jeg vil tænke på Laurits som menneske og skille ham lidt mere ud fra mine egne behov. Igennem længere tid har jeg faktisk haft en forestilling om ham som en mand omkring de 50 år. Det er ikke et særlig tydeligt billede endnu, det er langt fra tosset færdigt så at sige. Men det er noget med; han bor i København, har mange bøger i sin lejlighed, er lidt rund i det, stor, smuk på en dyb og underspillet måde og jeg kan slet ikke se mig selv i ham. Eller jeg kan måske, men så er det i mystiske glimt. Når jeg kommer på besøg hos ham er det på mange måder hos en fremmed mand. En del af mig ved nemlig, at selvom jeg vil elske ham for evigt, så kan jeg ikke være sikker den anden vej... men det er i og for sig skønt. Det er pirrende, spændende. Jeg ville have en voksen søn på 50 år, som inviterede mig hjem til kaffe, madder og øl og jeg ville tænke: "hold da kæft manner! Ham der har jeg fået lov til at følge helt fra start. Ham der er en unik person, der er kommet fra mig". Jeg tror, at stolthed er en stor del af følelserne for min 50 årige søn Laurits. Hm... det er godtnok meget abstrakt. For det første ville det betyde, at jeg skulle være over 80 år, og for det andet, at Laurits skulle overleve 50 år. Ha! Helt skørt, hva'???

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg syntes slet ikke at det er skørt. Det er da moderkærlighed så det batter. At turde at give slip og lade sine unger gå sine egne veje og aldrig ærge sig over at det muligvis ikke var de veje man selv ville have gået.

Du er noget af en kvinde Heidi. Og Laurits, hvor end han er, må være meget stolt.

Jeg kan godt lige ham den 50 årige Laurits. Han virker som en meget hyggelig og sympatisk fyr, der sådan invitere sin mor på øl og madder. Og på trods af at du er 80 år så ser du i mine øjne slet ikke gammel ud. Nærmere vis og erfaren og gammelsmuk. Jeg ved godt at jeg ikke har mødt dig, men det er nu mit billed i mit hoved...... ;-)

Anonym sagde ...

Kære Heidi
Dejlig beretning om Laurits som 50 årig mand, der byder mor på mad. Og jeg tror bestemt at du bliver over 80 og gammelsmuk,(fint udtryk)
Fint at du giver plads og frirum til Laurtis.
Knus Dorthe

Susanne sagde ...

Du er ganske simpelt skøn....

Dit indlæg beskriver bare hvor fint du lever med din kærlighed til Laurits. At kærlighed både handler om at holde fast samtidig med at man giver slip. Sikke en kunst. Jeg er overbevist om, at du også vil have det skønneste billede på Laurits når han bliver 60.

Jeg elsker at læse med her. Det får mig tit lige til at vende et par småting i mit eget univers.

Anonym sagde ...

Sikke et fantastisk indlæg.
Egentlig lidt pudsigt for jeg sidder her til aften og har tanker om det at give slip. Måske bliver det også til et indlæg :)

Britte sagde ...

Netop hjemvendt efter ferie og på vej til en ny læser jeg dette forunderligt skønne indlæg!!!!!

Åhhh.. jeg SER ham der Laurits med alle bøgerne og de der madder han har smurt er sådan lidt sjuskede - men med kvali-pålæg!!!

For ja, det at være forældre handler meget om at slippe...at turde slippe...for det er forbandet voldsomt og meget smertefuldt. For i selve slippet ligger jo erkendelsen af at jeg ikke er nok længere...der er noget andet der hiver i vores børn. Og det er måske først og fremmest dem selv.

Og af en eller anden grund er vi blevet 'dårligere' til at slippe vores børn. Vi er belevt 'dårligere' til at sende dem ud i verden på egen hånd. Hvorfor ved jeg ikke????

Men så dejligt, så dejligt at vendehjem og læse det her... Nu tager jeg til Skagen med en veninde.. uden mine børn!!!!Og uden min mand... fnis....

Sommerkram

Maomis sagde ...

Vidunderligt skørt! Jeg er slet ikke tvivl om at det var lige præcis sådan Laurits ville have været.

Du er altså helt din egen Heidi, og jeg elsker det! Bliv endelig ved med at være dig på den måde. Mon ikke Laurits ville have været helt enig med mig på det punkt? jeg tror det.

Maomis sagde ...

PS. Britte, dig har jeg savnet. Tænkte nok du ferierede den et eller andet sted langt væk fra computere og blogkommentarer.

Heidi sagde ...

Dejligt med alle jeres kommentarer!!

Ja, jeg har også savnet hende Britte ;-)