mandag den 21. juli 2008

Grå hår og tænder

Mit hoved er ved at løbe tør for farve. Det er et klassisk tegn på, at kroppen er under afvikling. Nogle gange kan Bo stirre på mit pandehår og det kribler lidt i ham for at få lov til at rykke et af de grå, strittende hår ud. Men nix! De er mine. Ligesom mine rokketænder for 117 år siden var MINE. Jeg har endnu ikke noget som helst imod at blive gråhåret. Synes faktisk det er lidt sejt. Jeg har altid forestillet mig, at jeg skal have langt, gråt hår, når jeg bliver gammel. På en måde føler jeg også, at det var Laurits, der satte gang i det, for jeg opdagede det første grå hår, da jeg var gravid. På den måde bliver det en hygge-tosse-mor-minde-ting. I Laurits' bog har vi sat et af mine halvgrå hår ind. Det er mørkt i spidsen og løbet tør for farve på resten. Vi skulle have drillet Laurits med det! Det skulle sidde der i bogen som tung bevisbyrde; "se, knægt! Du gjorde din mor gråhåret lige fra begyndelsen". Det blev ikke helt som vi forestillede os. Nu må jeg nøjes med at joke med mine omgivelser; "man bliver sgu gråhåret af at have en død unge".


Da jeg var gravid drillede min fætter med, at barnet ville være så langt, at jeg skulle bruge to fødestuer. Bo er to meter og jeg kun 167 cm. Jeg havde forestillet mig et stort barn, en basse, en robust unge. Måske var Laurits også stor af sin 'alder' (uge 34) med sine 46 cm og 2600 gram, men ligefrem stor husker jeg ham ikke som. Han var så lille, skrøbelig og... noget som jeg ikke kan finde det rette ord for. Han kaldte bare på min beskyttelse, kærlighed, omsorg, respekt og styrke som ingen nogensinde. Når jeg tænker på det nu, får jeg bare lyst til at åbne maven og putte ham tilbage, så han kan 'bage færdig'. Intet gik som det skulle, men han var helt, helt rigtig ham Laurits. Helt sin egen. Og vi fandt en lillebitte smul dril frem alle tre midt i elendigheden. Flere gange, når Bo ville åbne Laurits' lille hånd knugede Laurits sin pege- og tommelfinger stædig sammen. Vi har det endda på et videoklip og det luner at se på. Til gengæld blev Laurits 'kildet' under fødderne. Ujs, de fødder var det mest perfekte jeg har set, selvom lægerne sagde, at de pegede lidt indad. På videoklippet kan jeg også fnise lidt over, at Laurits' hoved nærmest blev puffet, skubbet, da Bo kælede ham. Bos hånd blev som en stor bjørnelap, der kærligt nusser sin unge. Det kan jeg godt lide. Det kunne Laurits helt sikkert også. Han må have følt sig tryg ved sin far. Det var faktisk også mest Bos stemme han reagerede på.


Jeg ved godt, at jeg nu sidder og dagdrømmer, længes og nostalgi-flipper. Men det føles godt. Og så er min krop for resten ikke mere under afvikling, end at jeg stadig kan få teenagebumser (suk!) og i løbet af det sidste halve år har fået en ny tand - en visdomstand. Synes det er en genial betegnelse for sådan en tand!! Jeg har godtnok kun fået den halvt... hm... Så jeg er halv-vis eller halvgammel? Halvung??

5 kommentarer:

Maomis sagde ...

Du er allerede ret vis, i hvert fald er du halvvis og med alderen bliver du heldigvis endnu mere vis. Du bliver en vis gammel dame med ærmerne fulde af gode historier og anekdoter. Jeg glæder mig allerede!

Det er sgu noget underligt noget, det der med alder. Det er ikke noget jeg til daglig lægger mærke til, men når jeg ser billeder af mig selv, kan jeg da godt se en forskel. Det gør mig ikke så meget, for med alderen kommer visheden.

Faktisk glæder jeg mig lidt til at blive gammel, det er i hvert fald ikke noget jeg er bange for. Det eneste jeg har det lidt skidt med i den forbindelse er tanken om alle dem som efterhånden kommer til at falde fra. Jeg har tænkt mig at blive gammel, rigtig gammel faktisk, men det betyder jo samtidig at jeg kommer til at opleve mange af dem jeg elsker dø. Det er noget skidt, men man kan jo ikke få det hele ... kun grå hår og visdomstænder. ;-) Mine er for øvrigt revet ud for mange år siden – altså visdomstænderne, de grå hår sidder der endnu. Betyder det så at jeg har mistet min visdom?

Susanne sagde ...

Mine visdomstænder er også væk. Af en eller anden grund fik jeg kun 3.

Men lidt vis er jeg vel blevet hen ad livets lange og ind imellem krogede vej. Desuden er jeg også på vej til at være halvgammel, det forpligter vel i sig selv. 30'erne blev forladt sidste år. Jeg har ikke grå hår, men smilerynker placeret de mærkeligste steder på kroppen. Måske som tegn på al den motion, som jeg aldrig får dyrket.

Hvor ville jeg også gerne have haft lidt filmstrimler med min lille prinsesse. Det findes bare ikke. Vi havde ikke video den gang, og alle billederne blev taget på gammeldags vis med negativer og fremkaldelse.

Hvor er det hyggeligt at lade sig rive med af dine hygge-tosse-ting en gang imellem. Det er godt at få sat lidt fut i tankerne....

Anonym sagde ...

Kære Heidi. Jeg nyder altså at læse dine indlæg. Du har din helt egen skønne og skøre måde at se verden på. Det er et stort talent du har og du er i mine øjne meget vis.

Mange tanker fra Jeanette

Line sagde ...

Heidi skørt-skønt indlæg. Laurits har givet dig grå hår, men jeg har det som dig, det er forbundet med klogskab og visdom... JEg blir så tryg i selvskab med gråhårede. SOmom de jo bare ved det der med livet, så kan jeg bare læne mig tilbage og slappe af...

Kram fra Line

Alphafeen sagde ...

Tak for besøget :) og endne en der synes gråt hår er smukt og urstærkt her!