søndag den 16. december 2007

Jubihuuuu!

Så fik jeg afleveret den skide opgave! YES!! Jeg er rigtig lettet, glad og stolt over det. Nu har jeg faktisk lige lavet en opgave på Uni, så jeg kan med god samvittighed svare; "jeg er studerende", når folk spørger; "hvad laver du så?"



I dag var vi et smut forbi Laurits' græsplæne, hvilket jeg har savnet meget den sidste 1½ uge - ja næsten 14 dage. Laurits' mormor var her for 14 dage siden, hvor hun havde et julehjerte flettet af kviste med til ham. Det lå lige så fint der, hvor mormor havde lagt det sidste gang, og det var dejligt at se. Tux havde sneget sig med... Han hoppede i lyng og kiggede på lys - lys fra Almas forældre, Johannes' mor og fra os.


Tux er Laurits' bamse, som Arne og Jan købte til Laurits, dengang han skulle puttes i kisten. Vi syntes dog at bamsen skulle med os hjem, og ret hurtigt viste det sig, at Tux er helt sin egen... (og i øvrigt overhovedet-slet-ikke-på-nogen-måde en bamse, hvis man spørger Tux! Han er en stor, kæmpe farlig beskytter-bjørn).
Kun 13 dage efter vi havde lagt Laurits i kisten og taget Tux med hjem kørte vi til Jylland på miniferie. Jeg ville til Skagen, for der havde jeg aldrig været, og pludselig skulle det bare være i det her forbandede liv! I Skagen var vi på museum, og så bl.a. billeder af Laurits Tuxen. Ham kunne vi godt lide, fordi han hed Laurits. Og Tux var pludselig navnet til bamsen. Dengang ville jeg have syntes, at det var en smule gak at tage en bamse med på besøg ud til den fællesgrav vi havde valgt til Laurits. Nu synes jeg det helt totalt gak-gak mærkeligt, at vi kunne hoppe rundt i sanddyngerne i Råbjerg Mile to uger efter vi havde set Laurits for sidste gang. Men vi havde nok brug for at mærke, at vi stadig var levende trods alt. Man kan jo godt gå hen og blive helt i tvivl, når ens barn er dødt.


Vores rationelle plan med Tux var, at hvis vi nogensinde får et skrøbeligt barn igen, et der f.eks. skal ligge på neonatalafdeling og vi er nødt til at gå fra det for at sove (som det var tilfældet med Laurtussen), så skal barnet have noget hos sig, som lugter af os. Med Laurits nåede vi slet ikke at tænke så langt, og jeg ville sådan ønske, at vi havde haft Tux han kunne have puttet med... Laurits var helt alene natten mellem 22. og 23. maj. Han havde dog sygeplejerskerne, og jeg ved, at de passede godt på ham. Men kan de mon huske ham nu? Jeg har læst, at der er kommet en slags familiestuer på Rigshospitalets neonatalafdeling kort tid efter vi havde været inde og vende, og det gør lidt ondt... For jeg ville gerne have sovet hos/med Laurits. Men dengang, da tænkte vi ikke rigtig over det, vi overlevede bare. Det gjorde Laurits også - lige så længe han kunne.

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Kære Heidi
Et styks 'opgaven-er-afleveret-gave' er klar til dig til på torsdag.
Det er bare så fint at læse dine tanker - og dejligt at være "Almas forældre"...
Knus Mie

Maomis sagde ...

Kæreste Heidi. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om hvorfor Laurits har valgt lige præcis jer som sine forældre. I gør det så forrygende. Hvor ville jeg dog ønske at I alle tre kunne være sammen lige nu og her og altid.

Line sagde ...

du er så sej

Britte sagde ...

Ja du er studerende! Og du har lavet opgaven færdig!!!! For sej en kvinde, er du!!! Sgu!

Og totalt stærket er det at se de 2 billeder, hvor du nusser Laurits i kisten på det ene og hopper i klitter på det andet! For sådan ER det jo!

Jeg er dog voldsomt fyldt af den der urimelige fordeling af børn - igen. Skal lave indberetning på et barn i min klassen - 8 år - der ikke får mad. MAD?! I dag brød han hulkende sammen af sult - havde ikke spist siden lørdag...
Vil I ikke have ham? Han trænger til nogle gode, stærke, skønne og kærlige voksne - og det ved jeg at I er!

Puha... undskyld! Det fylder bare så meget lige nu!

Knus Britte

Anonym sagde ...

Kære Heidi.

Stort tillykke! Godt gået, glædelig jul. Kærligst Rikke

Maomis sagde ...

Heidi, hvad er det for et fint tæppe Laurits ligger med på billedet fra hospitalet?