mandag den 10. december 2007

Grøn på den fede måde!

Grøn er gået hen og blevet Laurits' yndlingsfarve. Ok, indrømmet; det er hans mors yndlingsfarve til ham! Da jeg selv var lille var det den farve jeg bedst kunne lide, og det har jeg nok bare overført. Men det føles faktisk som om, at det bare er kommet helt af sig selv. F.eks. var det første tøj han overhovedet fik et grønt sæt med giraffer fra Gitte. Jeg glemmer aldrig den dag, det kom med posten! Det var stort, for det var med til at give mig et konkret bevis på, at der faktisk boede en baby i min mave på det tidspunkt (men han var godt nok lille). Det var før jeg selv turde begynde at samle ting, så det var rigtig skønt. Tak, Gitte.

Og se så de nyeste grønne Laurits-ting her i hytten:


Striktrøjerne er fra Laurits' mormor. Den mørkegrønne med indstrikkede hjerter i mønstret havde hun lavet helt færdig før han blev født. Den lysegrønne var også næsten færdig, og den brunlige har hun bedt mig om at lave en knappelukketing på. Er de ikke bare flotte? De er også heeeeeelt bløde. De har i lang tid ligget gemt væk i strikkekurven hos mormor, for det gjorde meget ondt på hende at se dem. Der er uendeligt meget forventning og kærlighed strikket ind i de trøjer. Men vi har da haft dem fremme ind i mellem og kigge, og i sidste uge, da hun var på besøg, fik Bo og jeg dem så nyvaskede og pakket ind som gave og det hele. Det er så skønt at have dem, for det er virkelig Laurits' trøjer, strikket præcis til ham. De er guld værd! Lille-et-eller-andet skal arve dem en dag, men de er for altid Laurits-trøjer.



Som en lidt tidlig julegave har vores englebasse fået dette fuglehus af India og Rajas forældre, Line og Thor. Er det ikke bare sejt? Det er til rigtige fugle, siger de, så det skal udenfor og hænge. Uh... det bliver altså nok først i det nye år, for jeg tror først, at det skal fungere lidt som en slags postkasse for små bitte breve til Laurits. De første fugle, som flytter ind bliver nok også papirstraner. Mon ikke det kan fungere som en udmærket bund til en rigtig rede? Det er altså bare så flot - og skønt grønt.

Her til jul vil jeg tænke på alt grønt som Laurits' (Lauritseseses.... det er altså lidt noget rod med et navn, der slutter på "s". Næste gang bliver det nok ikke sådan, hihi). Juletræet bliver Laurits' træ og jeg tror, at jeg laver en rød og gylden trane til at fremhæve alt det grønne. Det er nok det jeg glæder mig allermest til ved julen; at sætte en trane i træet for Laurits. Ikke fordi det skal være det store ståhej, men han skal bare lige markeres og være med.

2 kommentarer:

Maomis sagde ...

Jeg kan blive helt GRØN af misundelse over at Laurits har sådan en fantastisk mormor der har strikket hele TRE grønne striktrøjer til ham.

Hvad end det er der har gjort at grøn er blevet Laurits farve, er det bestemt et godt valg, der passer lige præcis til Laurits. Læs selv nedenstående beskrivelse som er frit sakset fra den danske wikipedia:

Den grønne farve er håbets, det levende og vækstens farve. Det er hjertesidens farve. Den symboliserer tøbrud, genskabelse og genfødsel.

Det er farven i midten, som er formidlende, beroligende, forfriskende, menneskelig, kontemplationens og opstandelsesforventningens farve. Det er de udvalgtes farve. I folkesproget kan den også symbolisere umodenhed, en grønskolling. Grøn betyder fri bane.

I kinesisk tradition er grøn og hvid modsætningspar, dualteterne. Den grønne drage i den kinesisk alkymi symboliserer urprincipper, yin.

Line sagde ...

Ja Laurits fuglehus var tiltænkt nogle fugle der kunne sende lidt beskeder op til ham... Men så er det måske også ok at det først bliver brugt som postkasse!?
Altså... Når man giver Frandsner en gave så bliver det aaaaaldrig brugt til det man havde tænkt, for de finder på skøre ting;)

Grøn er en skøn farve og lige Laurits...

Mange krammer fra Line