torsdag den 14. februar 2008

Da Laurits døde

“Trouble is part of your life -- if you don't share it, you don't give the person who loves you a chance to love you enough” Jeg ved egentlig ikke, hvor min kloge mand havde ovenstående fra. Men han havde det og han gav mig det og jeg blev noget så varm indeni. Det er længe siden og det fik mig til at skrive nedenstående engang i november, men det er først nu det bliver udgivet.


Først var det mit liv, der blev ramt, for det ramte så dybt, helt derinde, hvor man er alene, har sin kerne. Jeg har hørt om, at alting kan sortne, når man går i shok. Det gjorde det ikke fysisk for mig, da lægen lagde ansigtet i oprigtig bedrøvelighed og sagde, at vores søn ikke kunne leve. Men det sortnede mentalt. Noget smeltede sammen, ramlede, faldt, imploderede - lydløst og sort. Det var hele vores liv med Laurits, der blev frataget fremtid, mulighed og mening. Og når jeg tænker tilbage på den oplevelse det var at få beskeden, så har min hukommelse netop skabt et mørke omkring det hele. Billedligt husker jeg det som om, at luften i stuen omkring os blev sort. Jeg kan kun se lægen og sygeplejerskens ansigter og jeg kan kun se dem, fordi de var i samme virkelighed som os. De forstod alvoren og de blev hos os i mørket med meningsløsheden, så os i øjnene. De flygtede ikke og de forsøgte ikke det latterligt umulige; at rive os ud af den barske virkelighed. Bos ansigt kan jeg ikke rigtig se for mig, for det var begravet med mit i én krop af afmagt. Vi imploderede sammen.




Ikke længe efter beskeden var det også vores kæres liv, som blev ramt. Og vi var budbringerne. Lort! Ikke fordi andre skulle have givet vores forældre og brødre beskeden, men fordi det var en lortebesked. Længere end kernefamilien, som man kalder det, rakte vores syn ud i mørket ikke og vi fik dem til at sprede ringene af shok og afmagt for os. Men vi tog også internettet/mailen til brug, som en slags handikaphjælp i en amputeret situation. Om natten efter Laurits' død, sad vi på stuen i den store fællesopredte far-mor-barn-dødsseng og forfattede den mail, som Bo kørte hjem og sendte ud til alle dem vi kendte eller i hvert fald lige havde i mail-adressebogen.




I starten slog det meget hårdt tilbage, nærmest som et ekko, når jeg så, hvor kede af det vores omgivelser, vores kære blev. Det havde jeg også brug for, jeg lærte meget af det, selvom det var en hård ting at lære. Jeg havde brug for, at de viste mig, hvordan virkeligheden pludselig var blevet, for mit imploderede indre rakte ikke hele tiden så langt. Jeg har måtte lære at passe på mig selv, til trods for, at det nogen gange betyder, at jeg dynger mine omgivelser til med smerte og afmagt. For jeg ved godt, at det er svært at stå på sidelinien. Nogle gange bliver det klart for mig, når jeg er sammen med de af mine venner, som også har døde børn, for så ved jeg heller ikke altid, hvilket ben jeg skal stå på. Så må jeg også bare sluge afmagtskamelen og lytte... Andre gange er det andre hårde livsituationer hos mine omgivelser, der gør mig afmægtig. Alle har deres at slås med, som man siger. Åh, hvor siger man dog meget ;-) og hvor glemmer man dog nogle gange at tænke over det sagte, tage det helt ind og bruge det til noget. Det gør jeg i hvert fald.




Man kan vænne sig til meget. Jeg er ved at have vænnet mig til at øse og pøse ud af smerte og kærlighed, dumhed, tosserier og eftertænksomhed, gennemtæskede og helt nyopståede følelser. Jeg har vænnet mig til at give efter for det behov for at dele, for behovet har jeg altså - mega meget! Somme tider er det sikkert upassende, bøvlet og måske endda på grænsen til urimeligt. Men jeg har altså brug for at øse og pøse og støtte mig op af andre. Det er bla. også derfor det er så fedt med denne blog, for så kan jeg bare give den gas. Igen bruger jeg internettet som en slags handikaphjælp. Jeg ved jo, at nogen læser med og det giver en rar følelse. Det giver en følelse af at dele. Bloggen erstatter ikke samvær, samtaler, fysiske knus, rynkede øjenbryn og modspil, men den giver mig mulighed for at formulere nogle ting, som jeg ellers ikke ville få sagt. Dermed kan jeg dele lidt mere og forhåbentlig give folk omkring mig en bedre chance...

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Kloge ord din kloge mand har fundet der.. og hvor er de rigtige - for det er så pisse svært nogle gange. Så jeg kan sagtens forstå at din blog er et dejligt sted for dig til afløb - og et dejligt sted for os andre at læse med.
Kærligst Rikke

Line sagde ...

Ja igen Heidi er det så rigtigt det du skriver! Den læge der fortlkte os om Indias skæbne flygtede. Læge på flugt, aldrig er jeg blevet ekspideret så hurtigt på et hospital. Stakkels kvindemenneske var skræmt af liv og død!
Vores jordmoder derimod stod og stod som en klippe og gør det den dag idag.

Afmagtskamelen er en svær en at sluge. Nogle gange falder det mig nemt, andre gange ikke. Fx er det ind imellem meget meget svært for mig at finde ud af hvilket ben jeg skal stå på når jeg forsøger at være der for dig når I kæmper for at gøre Laurits til srorebror... I er nu selv så gode til at lyse i mørket, men nogle gange tænker jeg at nu ved jeg lidt hvordan folk må have det når de ikke ved hvad de skal sige og gøre når vi græder over India...

Kærlig hilsen fra Line

Britte sagde ...

Jeg kan bare sige: Bliv ved!!!!

Bliv ved med at bruge mig og os.
Bliv ved med at sende ord.
Bliv ved med at sige det usagte.
Bliv ved med at lade ordene strømme.
Bliv ved med at være Heidi.. den gode, stærke og seje kvinde!!!

Og bliv ved med at tro på at I er forældre og at I vil blive forældre igen... snart!

Men husk at mærke efter, om kampen skal kæmpes på en anden måde... det er pisse hårdt at være i fertillitetsbehandling!!!!! Også for hårdt...

Knus
Britte

mor-Katja sagde ...

Heidi, du skriver så det går direkte ind i mit hjerte og rør ved mig.. jeg sidder her med tårer i øjnene og kan nikke genkendende til dine tanker og følelser i forbindelse med Laurits død.. Du er simpelthen den sejeste og stærkeste mor jeg har kendt og jeg beundrer dit mod og din ærlighed..

Jeg savner selv meget at bruge min blog.. tænker hver dag på, at jeg har noget på hjertet jeg gerne vil af med.. men det kniber med at finde overskudet og tiden.. særligt om aftenen er jeg bare for træt..

Masser af tanker til dig - den dejligste mor en lille dreng kan have..

Katja