onsdag den 17. oktober 2007

Erkende realiteterne

"Spreder du dig over for meget? Prøv at minde dig selv om, at denne tid i dit liv aldrig vil komme igen. Det gælder selvfølgelig hver eneste dag i ens liv, men da det dog er sjældent, man er gravid, bør man være opmærksom på at nyde den korte tid, mens den er der. Det er den eneste gang, du vil være gravid med netop dette barn. Hvis du ikke kan sige nej, når du har lyst til det, eller du er ved at blive ædt op af skyldfølelse, fordi du ikke kan opretholde det sammen tempo på arbejdet, så vil du gå glip af det forunderlige ved denne periode i dit liv. Lidt efter lidt må du prøve på at erkende realiteterne. Du kan ikke være alt for alle, og stadig også være der for dit barn og dig selv."

Ovenstående er dagens tekst på netbaby, fra en side jeg oprettede, da jeg var gravid i sommer... 16+4 - så gravid skulle jeg have været nu med den lillebitte frøns, som aldrig rigtig nåede at blive til noget. Suk... Det er noget pis, at jeg ikke er gravid!! Selvom både Bo og jeg er kommet os så meget over det tab som vi kan, og selvom det ikke er noget at snakke om i forhold til at vi har mistet Laurits, så ligger der alligevel en lille sorg over det og ulmer et sted i mit indre, tror jeg.

Nu er der netop ikke den forunderlige dimension af et barn på vej i mit og Bos liv, men jeg tror måske, at jeg har psykiske efterveer, for det ramte lige plet i mine tankekruseduller, da jeg læste teksten på netbaby i dag... Hvis jeg var gravid ville jeg gøre alt for at stoppe op, nyde, give afkald på at være perfekt for andre osv. Det er det jeg har lyst til lige nu, det som ville give mening i mit liv. Åh, tænk at valse omkring med en lille topmave nu og snart nyde følelsen af de første spark inde fra hulen! Selvom jeg ikke er gravid længere og vi har erkendt den realitet, så kan jeg ikke bare give slip og lade være med at have trangen til at stoppe op... Hm, mon det her giver nogen mening?? Andet end at jeg får lukket lidt damp ud af tosseventilen ;-p

Jeg er ikke gravid i 17. uge, men det holder mig nu ikke vågen om natten. Jeg græder ikke over de to scanningsbilleder vi har eller de 67 heste vi nåede at folde til frønsen. Jeg har heller ikke fulgt med dagligt eller sågar ugentligt på netbaby. Men jeg har svært ved at koncentrere mig af og til. Svært ved at huske simple ting som datoer (hurra for årstiderne, der er med til at indikere tiden!), svært ved at tale engageret om andet end liv og død, svært ved at åbne visuel kultur bøgerne og lukke bloggen! Der er så mange flimrende følelser og tanker om mine børn. Både Laurits, frønsen og den/de, som ikke engang er der endnu.

Jeg kan sagtens være glad, sagtens sætte pris på alle de gode ting i mit og mine kæres liv. Men jeg kan også godt være ked, sur, trist og helt utrolig bund-utilfreds med, at livet ser så forbandet anderledes ud end det burde.

3 kommentarer:

Maomis sagde ...

En frønsehest! Mon ikke Elisabeth kunne ønske sig sådan en? Laurits lille trane sidder stadig og putter i busken. Jeg er så imponeret over hvor udholden den er.

Selvom jeg heller ikke er gravid mere –eller igen – så synes jeg dagens tekst ramte ganske godt plet alligevel. Husker vi nu at leve lige nu og her eller halser vi bare efter noget som måske kommer? Jeg tror på at vejem derhen er vigtig. Så meget har jeg da lært. Før jeg blev gravid troede jeg at mit liv ville være fuldendt, jeg ville være lykkelig, så snart jeg blev gravid. Jeg blev gravid og lykkelig blev jeg også, mit liv føltes simpelthen fuldendt i det sekund min lille pige blev lagt på maven af mig. Derefter var det som om tæppet blev revet fuldstændig væk under fødderne på mig og al min lykke blev taget fra mig. Jeg opnåede det jeg havde ønsket mig, men det varede ikke ved.

Ja, nu har jeg helt glemt hvad ville sige. Nok egentlig bare at dagens sitat er en god læresætning i mange af livets forhold.

Vi bør nyde hver evig eneste dag af vores korte liv.

Britte sagde ...

En klog kvinde sagde engang:'Det bedste ved nuet er, at det er her - heletiden.'

Det synes jeg er så rigtigt - og så bekræftende...

Ligesom jeg synes, det er så rigtigt og så bekræftende, at du skriver om Laurits og dine tanker her! For på den måde fastholdes det nu, der var, i det nu der er, og med det nu der kommer....

Hold da op... det ser sgu åndsvagt ud, når det er skevet. Det lød bedre i mine tanker....

Bare for at tanke-kramme jer...

Britte

Anonym sagde ...

Også lige et "hej" fra mig.. Jeg synes det hele giver rigtig god mening og ja... vi skal være bedre til at leve nu og her, omend det kan være svært af og til at minde sig selv om. Vi har så travlt med at se fremad (typisk for danskerne) at vi fuldstændig glemmer at intet er vist, og faktisk har vi kun nuet.. imorgen kan alt se anderledes ud. Men jeg tror nu, at vi englemødre, mere end andre, forstå vigtigheden i at nyde det vi har, mærker og føler lige nu og her.. det næste øjeblik kan det hele være slut.. det ved vi alt for godt, desværre. Til trods for vores sorg er vi nu alligevel privilegede, vi forstår at værdsætte de små ting i livet.