torsdag den 12. august 2010

God scanning

I forgårs var min lille pige og jeg til endnu en gennemscanning med fokus på nyrerne. Det hele så rigtig fint ud. Hun vokser som hun skal (ca. 570 gram), har fostervand - dvs. kan lave tis med nyrerne - og der er ingen tegn på begyndende cyster på nyrerne. Derudover er hun livlig. Det har jeg faktisk fået at vide ved hver scanning og det er da ikke det værste man kan høre, når nu første barn er så dødt.

Selvom hun er lavet ved ægsortering og ingen (hverken vi eller læger) derfor forventer at hun bliver født med samme sygdom som sin storebror, så er det alligevel rart med disse scanninger. Det betyder meget for Bo og mig, at vi selv kan se de gode, sunde og normale tegn, så vi ikke skal hænge tilliden op på en abstakt dna-analyse med indbyggede risici for fejl. Det er også bare rart at blive bekræftet i noget godt undervejs.

Jeg fik tilmed meget pludseligt smækket et 3xd portræt af min datter op på skærmen i går. Det var altså overvældende. Lægen sagde bare; "nå, nu prøver vi lige det her 3xd scanning" og med ét så var der et billede af det søøøødeste lille babyfjæs med først en hånd og derefter også en fod oppe ved hovedet. Så var det altså ærgeligt, at Bo ikke var med. Måske også ærgeligt, at jeg var alt for overvældet til at huske at spørge om et print af billedet, men på den anden side har jeg det ok med, at det var noget der bare skete. Nogle oplevelser må også godt blive i nuet, og det var et helt stille men meget stort nu for mig at få så tydeligt et glimt af min lille datter.

10 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvor fantastisk mor-Heidi... jeg er helt rørt på dine vegne. Nok fordi jeg selv mindes da Alicia blev smækket op i 3D til en skanning - det var stort at se det lille levende babyansigt og også temmeligt grænseoverskridende - sådan husker jeg det.
Jeg er godt nok også spændt på at møde jeres lille snille.
Kram og tanker, Katja

Heidi sagde ...

Ja, grænseoverskridende synes jeg også det var...
Glæder mig også SÅ meget til at du kan møde hende.

Line sagde ...

Åhr hvor skønt Heidi :)
Jeg får simpelthen kuldegysninger af glæde når du siger "min datter"...

Kh Line

Anonym sagde ...

Så dejligt Heidi, jeg er så glad på jeres vegne. Kram og tanker fra Rikke

Britte sagde ...

Sådan Snille-skat!!! Bare møf rundt alt det du kan og vil og skal...og så står vi et helt kor af glade og tåre-smilende voksne herude og venter på din ankomst!!!!

Kys til din dejligste mor og far!

Frederikke sagde ...

Så skønt at høre :)

Kivi sagde ...

Ja, sådan er de - de dér lillesøstre til døde storebrødre...

Emils første lillesøster var også det mest livlige af alle mine 4 børn mens hun lå i maven..

Det er naturens måde at berolige os englemødre, tror jeg - min jordemoder fortalte i hvert fald, at hun ofte oplevede lige netop det. Det er da så livsbekræftende, som noget kan være.
Skønt med et 3D kig ind til din datter. Synes i øvrigt som Line, at det er fuldstændig fantastisk at læse dig skrive lige netop de ord "min datter".. Nøj, hvor kommer hun til at smelte dit hjerte.

Tanker herfra
Kivi

Line sagde ...

PS. Raja var simpelthen så sprælsk i maven. Hun kunne vække mig om natten fra 17. uge.
Og hendes livlige temperement holdt ved efter fødslen. Så god arbejdslyst ;O)

Livlige og krudtede unger er sjove...

Kh Line

Heidi sagde ...

Dejligt at dele de her gode oplevelser med jer.

Det er også stort for mig at forholde mig til 'min datter'. Selvom jeg har så mange skønne pigebørn tæt på mig er det som om, at en datter er et helt nyt køn for mig. Skørt.. men også dejligt, for jeg kan mærke så meget kærlighed og ømhed gro frem til hende for tiden. Jeg anede ikke, at det var sådan at få en pige... og så har jeg hende ikke engang helt endnu.

Ja, måske er småsøskende til døde børn mere livlige i maven? Men mon ikke også det hænger sammen med den opmærksomhed man giver dem? Jeg kan i hvert fald ikke få nok af at kigge og mærke på bevægelserne i min mave. Det er nemlig bare så livsbekræftende :-)

Maomis sagde ...

Åh, for katten hvor er det stort! Vi holder ferie – også sådan lidt fra nettet – så jeg har været hægtet lidt af på det seneste og ikke rigtig fået fulgt med og så skal jeg da lige love for at der sker ting og sager herinde hos Laurits og hans lillesøster. Rigtig gode sager tilmed!

Alle de scanninger jeg fik gennem min tvillingegraviditet – og det var immervæk en hel del – var lige fantastiske. Mine små børn kom lidt tættere på og de der abstrakte spark blev pludselig til en helt konkret lille barn. Og så tilmed i 3D. Stort. :-)