søndag den 2. august 2009

Ensom på trods af alt

Ind i mellem er følelsen af at være forladt så enorm. Den ligger ofte og ulmer og nogle gange bryder den løs. Så må jeg erkende, at der ligger rigtig meget savn og ensomhed, der hvor sådan noget nu ligger. Alle andre er bare gravide... har børn... Selvom vi fik Laurits, så er forældrefølelsen så ufattelig ensom og tom ind i mellem. Vi fik Laurits, men han er fraværende på 4. år. Det er kedeligt. Jeg kan sagtens finde glæde, skønhed og fjollerier i det at være én af Laurits' forældre, men så bliver det også hurtigt lidt for personligt og navlepillende. Ikke at det altid holder mig tilbage ;-) men jeg vil så gerne være mor helt ned i maven igen, helt uden at slå hjernen til, helt uden ord men bare i handling.

Sorgen over Laurits hænger sammen med sorgen over ikke at have fået flere børn. Det er ikke det samme, men det hænger sammen. Og det med vores barnløshed er jo ikke bare et spørgsmål om liv/ikke-liv, det gælder faktisk liv/død. Vi vil gerne styre udenom de 25 % dødsdømte unger i vores genpulje. Det er en forbandet luskesorg, der følger med barnløshed. Den sniger sig ind som en nærmest naturlig del af livet. Denne sorg har ikke en begivenhed, et tidspunkt eller et egentligt holdepunkt. Den er der bare, vokser i det halvskjulte - og vi vil bare så gerne af med den! Teoretisk set kunne vi vælge et liv uden børn, men det har jeg slet ikke lyst til. Jeg er jo mor. Derfor kan jeg også blive så ked af det, hvis folk går direkte videre til at tale om andres barnløshed og fertilitetsproblemer. Det er altså ikke det samme... 'forælder' og 'død' indgår i vores barnløshedssituation. Det er ikke for at negligere andres barnløshed, men det er bare et helt andet udgangspunkt. Derfor insisterer jeg på at sige, at vi bruger fertilitetsbehandling som et middel i en større behandling. Det gælder ikke 'kun' om at blive gravid, det gælder om at blive gravid med et barn, der har helt almindelige betingelser for at leve (og dø).

Jeg tror vi lever så godt vi kan med uden ham Laurits, men den reelle barnløshed går i sagens natur mod stadig større sorg, så længe der ikke kommer småsøskende til. Det er svært at håndtere, at det går mod dårligere tider, fremfor lysere, hvis ikke miraklet snart sker. På sorte dage føles det som at gamble... vi må satse mere og mere for at have håbet om gevinst. Jeg kan godt se, at en tidsramme ville være en smart strategi, for så ved man, at det må slutte en dag. Men den strategi går direkte imod Bos og min måde at leve på. Vi insisterer på at tage tingene som de kommer og være så meget her og nu, som vi kan. Det er den måde vi har rejst os efter alle nederlag i næste-barn-projektet. Jeg kan heller ikke få over mit hjerte at sige, at vi efter x antal år må opgive drømmen. Det er trods alt stadig en drøm bag de tunge, triste og ensomme følelser og ikke et mareridt.

10 kommentarer:

Rikke&Claus sagde ...

Hej I to stærke personligheder!.
Det gør mig bare så ondt helt ind i sjælen at der endnu ikke er endnu et skønt barn på vej til jer, jeg er sikker på at det kommer en dag, men vejen dertil for jer, er desværre ubarmhjertlig hård!. Tænker på jer Kram Rikke

Frederikke sagde ...

Jeg kunne aldrig finde på at sidestille min barnløshed med jeres eller en anden for den sags skyld. Vi har været heldige.

Om noget ønsker jeg, at I snart bliver forældre til et levedygtig barn, - og jeg forstår din frustration og din ensomhed.

For fanden Heidi... knus og tanker

stelsig sagde ...

Kære Heidi
Jeg læser med på jeres blok fordi du skriver så smukt og stærkt.
Jeg vil sådan ønske at I snart bliver forældre igen, masser af tanker fra
Mia

Susanne sagde ...

Jeg ønsker bare så stært, at der snart må komme et barn til jer.

For som Frederikke skriver: For fanden Heidi.... Man kommer til at mangle lidt ord her.

Kram herfra

Stine Willum Adrian sagde ...

Vil bare sende et stort kram og mange varme tanker. I skulle for længst være blevet forældre igen, og til mange levende lille brøstrer til Laurits! Det I står med er en sej situation, fordi det handler om en efter dødt barn barnløshed og sandsynlighed for genetisk sygdom- argg altså, sikken en kombi..... Jeg forstår godt at den der ensomhedsfølelse dukker op - og jeg håber snart den brydes!

Stort kram
Stine

Anonym sagde ...

Jeg beundrer virkelig den måde du formår at sætte ord på.
Kram fra Sofie (pt logget ind som Kevin)

Jeanette sagde ...

Jeg kender dig ikke fra andre steder end her i blogland Heidi, men du har altså bare en helt særlig position hos mig. Det handler om din evne til at skrive og sætte ord på så meget. Jeg rives med hver evig eneste gang. Det handler om det at vi begge er mødre til døde børn, men mest af alt så handler det om at jeg virkelig af hele mit hjerte ønsker for jer at få et levedygtigt og dejligt barn. Hold nu op hvor er det uretfærdigt at i ikke har fået sådan en lille en endnu efter Laurits. Jeg ved slet ikke hvad det vil sige at stå i jeres situation, og alligevel så forstår jeg lidt bedre igennem dine skriverier. Selvom ensomhedsfølelsen må være enorm ind i mellem, så skal du vide at vi er mange der står omkring jer og sender mange tanker og ønsker om at det snart (forfanden) må lykkes for jer. Sorgen over et dødt barn bliver altså lettere at bære med et levende i armen.
Mange knus,tanker og alt muligt andet til jer!

Line sagde ...

Kære Heidi,
JEg har læst dette indlæg igen og igen... Og jeg aner ikke hvad jeg skal skrive tilbage...
Du skriver så man jo fandme kan mærke dine følelsers smag i munden... Og jeg ville så vold-meget ønske at I blev forældre igen, til det forløsende barn nummer to...
Det er sgu bare så forkert at Laurits er død, og at I ikke har fået flere børn endnu... Det er bare forkert. Pis da også...
Kæmpe kram fra en med seje øreringe på!

Britte sagde ...

Søde. seje, dygtige, mor, søster, veninde, skønne, datter, vidunderlige Heidi...

Med fare for at gøre præcis det, du nævner i dit indlæg, vil jeg sige, at jeg også blev aldeles vanvittig af andre folks gode råd, egne oplevelser og sammenligninger, da vi var barnløse....
Husker frustrationen...

Får det som jeg ofte har det, når det igen ikke kykkes Jer med jeres behandlinger: Ville så gerne give Jer nogle børn!!! Tænk, at jeg skulle have 3 - og I kæmper sådan for det!!!

Kys i tårer
Britte

Anonym sagde ...

Jeg ved ikke lige hvad jeg skal sige og skrive, andet end jeg tænker så meget på jer og sender alle de bedste tanker og ønsker for jer, som jeg kan.
KH og knus Dorthe