onsdag den 10. september 2008

Ja, men nej

Vi er ved at lave en ny tradition her i familien Frandsen: den årlige graviditet, der ikke bliver til noget. Jeg anede ikke, at man kan være lidt gravid, men det har jeg altså lige været. Det gør ondt kun at blive en lille smule, når man vil så meget. Det er at blive viftet om næsen med det allerbedste i verden, men alligevel ikke få lov.


I princippet var dette bare en forsinket menstruation, en helt naturlig graviditet der "gik i sig selv", men vi nåede at få tre positive (meget svage, men positive) teste samt en positiv blodprøvetest. Alligevel kunne vi ikke juble eller tro rigtigt på det, for jeg pletblødte og syntes bare det lignede alt for meget sidste års forløb, der endte i spontan abort. Heldigvis blev dette ikke sådan et forholdsvis langt forløb med en måneds usikkerhed. Dette var overstået på knapt en uge. Selvfølgelig skulle vi give graviditeten en chance og dette betød, at vi måtte afbryde pgd-behandlingen. Jeg stoppede altså med at tage hade-næsesprayen, men havde godt på fornemmelsen, at det bare ville betyde afbrudt pgd-forsøg og ikke en rigtig graviditet.


Jeg ved udmærket godt, at mange graviditeter ikke rigtig når at blive til noget, men det hjælper mig ikke en pind at tænke på. Det eneste der hjælper er at give dette den plads jeg har behov for. Behovet var nærmest altopslugende i sidste uge og i denne uge er det der næsten ikke.


Lige nu har jeg det faktisk sådan, at jeg slet ikke gider det graviditet!!! Jeg ville hjertens gerne springe de første tre måneder over. Ingen behandling, ingen evt. moderkageprøve, ingen almindelig 12-ugers-usikkerhed... bare vågne en dag og være så gravid at maven buler. Suk... æv, det kan man jo ikke.


Denne lille spontane graviditet, som det hedder på fertilitetssprog når lægerne ikke har lavet den, har atter sat gang i en masse tanker omkring vores problem; vi er bærere af en dødelig sygdom og vejen til en glædelig positiv graviditetstest er ikke naturlig. Selvom jeg må indrømme, at jeg har en vildt romantisk drøm - nærmest drift - om at blive gravid på naturlig vis, så er vi faktisk ikke sikre på, at vi tør gå den vej mere. Det er simpelthen for nervepirrende. Så nu er vi atter i ventetid af den rigtig trælse slags, hvor vi venter på, at min krop bliver klar til en ny omgang hormonbehandling. Der går mindst et par måneder, så nu skal der leves fremfor ventes.

7 kommentarer:

Alphafeen sagde ...

Kæmpe kram herfra...

Stine Willum Adrian sagde ...

Øv øv øv - så tæt på og så alligevel ikke....Stort stort kram her fra!!!!

Anonym sagde ...

Lorte øv...

Anonym sagde ...

PS: Det ville da også være stort, hvis I bare kunne klare den på naturligvis og så ikke mere om den snak. Klem

Maomis sagde ...

Det er da også forbandet at noget så smukt og naturligt skal være fyldt med så meget smerte og unaturlighed. At dette lille spæde håb, skulle ende med at I blev dobbelt slået hjem – en graviditet der endte før den næsten var kommet igang og et afbrudt forsøg der først kan genoptages om 2 måneder – det er næsten ikke til at bære.

Du skriver noget meget vigtigt til sidst. Nu skal I nemlig leve og ikke bare vente. Nøj, hvor har jeg ventet i alt for mange år. Det er ikke godt. Det er så vigtigt at bruge den ventetid på alt andet end at vente. Jeg håber I formår at skabe gode rammer for jer selv i den tid. Det er jeg sikker på at I gør.

Varme tanker og kram

Susanne sagde ...

1000 tanker herfra.

Anonym sagde ...

Ej altså øv for helved.......

Mange mange tanker herfra!