torsdag den 19. marts 2009

Bare nogle ord...

'Lig'.
Laurits var lig. Så lig sin far med lyst krøllehår. Så lig et sundt og rask barn med fremtid. Var han også lig mig? Jeg kunne ikke helt få øje på min og Laurits' lighed dengang. Kun den lighed mellem Laurits og Bo som varmede mig helt vildt at se. Og så den anden lighed, der kom med forbandet kulde... Laurits blev et lig. Min lille lig-baby. Fri som et lig -en fugl? -en trane? Fri fra eventuel smerte, fra slanger og fra plaster på næsen. Men desværre også helt fri af livet, da jeg endelig kunne holde ham helt frit som jeg ville i mine arme. Hans lille krop sagde hæse dødelyde. Det var stort set de eneste Laurits-lyde jeg fik sådan helt 'live'.

Laurits var en vanskabning, ikke en vand-skabning. Netop ikke en vand-skabning. Havde han bare haft fostervand havde han haft en chance. For så havde han også haft nyrer med funktion i stedet for store cyster. Men Laurits var van(d)skabt og skæv. Det var ikke til at se, det måtte forstås. Det var ikke til at fatte, det måtte opleves. Lægen fik ret, præsten fik travlt, Laurits fik fred og vi fik ham ikke med hjem. Det er til at få spat af ind imellem. Der er så meget kærlighed, sjov og ballade, der bare hænger helt stille i luften. Som støv. Nogle gange føler jeg mig allerede 80 år gammel. Jeg kan så tydeligt se mig selv som gammel lillemor uden nogen levende børn og kun et meget støvet minde, som andre bliver trætte af at feje drys op efter. Det er da trist, er det. Men det er virkeligheden lige nu. Det er den lige vej, det eneste jeg virkelig kan se foran mig. Heldigvis ved jeg, at livet snor, vrider og skaber sig. Og heldigvis kan jeg stadig sagtens drømme. Let endda.

8 kommentarer:

Maomis sagde ...

Kæreste Heidi
Jeg har ikke mange ord. Vil bare sige at dine går lige ind.
Kram fra Sofie

Susanne sagde ...

Jeg har det lidt lige som Sofie. Du skriver så fantastisk om dit livs lille lys, at jeg i den grad bliver grebet.
jeg har skrevet det før, men for pokker, hvor vil jeg dog ønske, at ham Laurits må blive storebror.
Også kram fra mig.

Line sagde ...

Heidi, jeg tror ALDRIG at "folk" blive trætte af dit drys!

Anonym sagde ...

Ved ik hvad jeg skal eller hvad jeg kan sige... Jeg blir så rørt over dine ord, over dine tanker om jeres lille skønne dreng Laurits. At han ikke skulle med jer hjem er så forkert.
Jeg får aldrig nok af at høre om din Laurits, også selv om han blir ved med at være død...
Stort kram,
Katja

Anonym sagde ...

Kæreste Heidi. Du har altså bare ordet i din magt. Hvor ville jeg dog ønske for dig at du også havde det med levende børn i din magt. Det håber jeg så inderligt snart at du får. Om nogen, så fortjener du det bare SÅ meget! Lige som de andre, så bliver jeg heller aldrig træt af dit drys, dit smukke drys!

Britte sagde ...

Kom bare sådan til at græde...stille og let...

Heidi sagde ...

I gør mig helt ydmyg...

Brit Kim sagde ...

Heidi
så du de tusinder snefnug idag?
tusinder af begyndelser
af øjeblikke

næsten som de traner som fandt jer to (jer tre)
fyldte de hele verden udenfor vinduet

så du dem?
som tusinder af børn i luften omkring Byens tage
som kender Laurits
som kender dig og Bo


ps. Kære Heidi.. måtte bare gi dig en kærlig hilsen - og så blev det lommeuldslyrik KH