onsdag den 17. november 2010

Så er vi endelig landet

Er det den 17. i dag?? Og onsdag? Jamen, så må Viola jo være fire uger gammel. Det kan jeg næsten ikke forstå. Hun er jo lige kommet til os med et brag?! Og så skulle hun ikke engang have været født endnu. Det ville nok have været på mandag den 22. hun skulle være kommet til verden, hvis det planlagte kejsersnit var blevet til noget. Vi nåede ikke at få datoen, men kan godt afsløre, at vi havde set os lune på den dato, da det er 4½ års dag for Laurits. For os forældre ville det have været dejligt med den sammenhæng. De sidste fire uger har fuldstændig forandret begrebet tid for mig, men der er også sket mere i mig på de fire uger end de sidste fire år. Sådan føles det... Det var fra starten også ekstra forvirrende at få et for tidligt født barn, for på neonatal bruger man naturligvis den korrigerede alder som målestok for, hvad man kan forvente af barnet. Ifølge den er Viola 37+2 i dag. Så fra i mandags ville det være ok for hende at blive født (født til tiden = fra uge 37 til 42).

Nå, men Viola ER altså fire uger i dag og hun er bare den dejligste baybisse i hele verden! I går var vi til sidste tjek på neonatal, og gik stolte derfra over den ros læge og sygeplejersker havde til os. For Viola har taget perfekt på, selvom hun kun har været på amning i den sidste uge - altså ingen sonde. Det kunne sagtens være, at hun havde tabt sig, men i stedet har hun taget 300 gram på i løbet af 8 dage. Hun har stadig gulsot, men blodprøver har vist, at det ikke kræver nogen behandling. Hun skal bare have mælk, kærlighed og lov til at være lidt gul.
V styrer amning (diening?) med et fast greb!
Alt i alt ville jeg frem til, at i går blev Viola så endeligt udskrevet fra Riget. SKØNT! Det er en lettelse at blive 'løsladt', selvom vi selvfølgelig kun har været glade for, at der er blevet passet på os. Men at være indlagt, også ambulant, er desuden anstrengt i forhold til at tage ansvaret 100 % på sig og stole på egne beslutninger. Sådan er det i hvert fald for mig. Hold da kæft, hvor havde jeg forestillet mig det anderledes, at blive mor igen. Jeg troede, at jeg ville hvile i mig selv og kunne det hele pr. instinkt... Men indtil nu har jeg enten følt mig alt for ringe/usikker eller alt for pylret som mor. Der har jo hele tiden været en hel afdeling af kittelklædte, der har vidst bedst. Mens hun var på neonatal kunne der for eksempel det ene øjeblik komme en og sige; "Synes du hun er blevet gul? Jeg synes hun er meget gul", og så skulle Viola i lysterapi for gulsot uden jeg havde opdaget en pind. Dårlig mor! Det burde da have været mig, der opdagede det. Det næste øjeblik kunne der komme en smilende sygeplejerske og tage overvågningen af Viola, for nu gik det hele jo så fint. Og så var der ellers indre panik hos både Bo og mig over, at nu var der ikke nogen anden sikkerhed for hendes vejrtrækning end vores holden-øje!

Men nu er vi altså rigtigt landet HJEMME og selvom det roder, trækker lidt og er for indelukket på samme tid (!), vinduerne dugger og jeg stadig ikke har fundet en helt behagelig/naturlig ammestilling, så bor Viola faktisk hos os nu og hun virker som om, at hun i hvert fald har fødderne rimelig solidt plantet i verden.

Efter udskrivelsen fra Riget i går kørte vi forbi Laurits' græsplæne for første gang siden han er blevet storebror. Et af de øjeblikke vi har set sådan frem til.

11 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er så dejligt at høre fra jer og se de skønne billeder også dejligt for jer I endelig er blevet "løsladt" det er bare så hårdt at være indlagt med de små pus - det er tit også hårdt at være hjemme, det er bare på en helt anden måde :-)Så flot med vægtøgningen Viola hurra! - Heidi køb en rigtig god ammepude, det vil du ikke fortryde. Dejligt I nåede forbi Laurits, det kan jeg godt forstå I har set frem til. Tanker og kram Rikke

Katja Ripa sagde ...

Det er bare så stort, sidder her med tårer i øjnene over at se Bo på Laurits græsplane med lillesøster Viola i armene...
Stor tante-kram, Katja

FruHansen sagde ...

Stort tillykke med skønne Viola.. Sidder med tårer i øjnene over billedet af de skønneste små fødder og besøget hos Violas storebror Laurits..
Jeg har fulgt med i nogle måneder - jeg er selv mor til 2 drenge og lille Vera som bor i himlen..
Tak fordi du deler.. du "rammer" mig..

Anonym sagde ...

Kære Viola.
Tillykke med at du nu er rigtigt hjemme. Og fordi du er havnet i den helt rigtige rede!
Kærlig hilsen fra en af de hvide damer fra dine første dage...
Ida
ps: Jeg syntes jo nok, at jeg havde set jer før... ;)

Britte sagde ...

Og så tuder jeg fandeme IGEN....ihhh, hvor er det belastende at være så tudeagtig hele tiden..man skulle tro at det var mig der var den der nybagte mor....

Men hold op hvor er det et dejligt indlæg...dejlige hænder..dejlige fødder..dejlig lille Violsnille...

Vi glæder os så meget til kys , kram og flere tårer - af de glade!!!

Knus til jer alle 4...kan fornemme at storebroderen basker lidt vildere med sine vinger...

Frederikke sagde ...

Skønt med skønt på. Jeg er så ubeskrivelig glad på jeres vegne og det er jeg ret sikker på, at storebror Laurits også er :)

Susanne sagde ...

Skønne skønne billeder. Hvor er det dejligt at Viola har mod på livet, så hun selv kan spise og vokse sig stor. Jeg glæder mig vildt til at følge hende her.

Jeg kom sådan til at tænke på første gang, jeg havde Jonas med ovre hos Mie, da jeg så dit billede af Bo og Viola.

De varmeste hilsner til jer og 1000 tanker til storebror

Maomis sagde ...

Har lige slettet en lang smøre om morhed og nyfødte smuklinger, men altså ... hvad er alle mine ord i sammenligning med dine?

Kæreste lille Viola. Hun kunne ikke have valgt bedre. Jeg er virkelig rørt og småbobler af glæde på jeres vegne.

Smukke billeder. Det sidste fra Lautis' græsplæne er særligt rørende. Store far Bo med lillebittesøster Viola i sin store trygge favn.

Kram fra Sofie

Viola-Far sagde ...

Jeg er lige nødt til at skrive 'Wow'.... Ida!?? Ikke "bare" en af de hvide damer... men Violas yndlings 'hvide dame' :-) Nu er vi da helt rundt på gulvet over hvor lille verden er... skøn overraskelse. Du har været ganske uvurderlig for vores tid på neonatal, Ida!
TAK
Bo

Ida sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Anonym sagde ...

Hov, jeg kom lige til at trykke slet...
Men jeg ville bare sige, at jeg har nydt at passe Viola og se, hvor fin og dygtig hun blev på ingen tid. Og jer med! :)
Og nej, den er ikke stor, den verden bag skærmene...
God vind, det bliver et fantastisk liv.
Kh Ida