tirsdag den 9. november 2010

Først og fremmest Viola

Det er vel i første omgang noget med at få lagt nogle billeder ud og sige: "Det går godt".

Efter 15 dage på neonatal kom vi hjem i torsdags og står lige på vippen til at blive helt udskrevet (vi har været inde til tre rutinetjek siden torsdag). Viola er så skøn, så levende og så dygtig til det en for tidlig født baby nu skal. Hun koordinerer vejrtrækning + sutte + synke så hun kan spise ved mit bryst, hun regulerer selv sin temperatur (dvs. behøver ikke varmemadras) og hun tager på i vægt. Derudover er hun Viola. Lige som hun skal være.


Store øjne i grøn Laurits-hue


Babyfødderne...


Første bad var en stor succes.


V for Viola


Hjemmelavet... Trods alt det behandling for at få hende, er der alligevel noget hjemmestrikket over hende ;-)
Vi skal lige lære det med at klæde hende ordentligt på. Det ser de fleste gange lidt fjollet ud, for vi har ikke så meget der passer helt rigtig i størrelse. Til gengæld er det en fryd at give hende hjemmelavet/gave tøj på, lægge hende til rette i familiesengen, putte hende i dyne med Laurits-lillebrøster-betræk (hvor har vi ventet på at få det i brug) og samtidig først og fremmest ramme noget der passer til temperaturen i vores hytte. Det er lidt upraktisk med meget ung baby i meget gammelt hus her i efteråret, men vi har vist fået styr på at undgå træk og kulde.

Jeg har meget, meget mere på hjerte, men ved ikke, om der bliver tid til at skrive om det. Der er som sagt først og fremmest Viola og hende vil jeg nyde. Jeg er faktisk lidt bagud på point der. Så er der mine egne oplevelser omkring det at blive mor igen og under de omstændigheder det blev. For satan - for at sige det lige ud - jeg kunne godt have brugt nogle bedre omstændigheder! Det har været det sværeste i mit liv. Ikke det værste, selvfølgelig, men det sværeste. At få et for tidlig født barn, et kompliceret kejsersnit og have Laurits' lillesøster to uger på neonatal har altså været nok udfordring for mig, for det har ramt de ømmeste punkter. Jeg havde både håbet og troet på en blidere start, så vi kunne lade følelsen af det bedste fylde. I stedet har der stået så meget i vejen for den følelse, at jeg stadig er ved at lære den instinktivt at kende. Der er nu ved at falde lidt ro på efter vi har været hjemme en lille uge. Og Viola er en tigerunge. Hun knurrer, hun er født i et tigerår ifølge kinesisk horoskop og hun tager tigerspring, så vi forældre ikke kan følge med. Hun har nærmest allerede taget et spring fra sondemad til babs og vi er ved at flække af stolthed over hende. Det er da mere end man kan forvente af et lille menneske, der egentlig er for ung endnu til at være født.

Så er der Laurits. Han er heldigvis bare en naturlig del af det hele for Bo og mig. Ikke mindst når vi kan se på Viola, at der er fysiske ligheder. Det er simpelthen bare så dejligt at se.

13 kommentarer:

Anonym sagde ...

OOhh Hvor er hun skøN hende Viola....Må det altid gå jer godt

Anonym sagde ...

Hej I Skønne!.

Åhhh tænker på jer hver eneste dag - både med gode og det skønne men også hvikle rutcheture livet har sendt jer på.

Nyd Viola og hinanden i Familien Frandsen

Kram Rikke

Tak for kigget på de skønne billeder

AdamogMie sagde ...

Ihhh hvor er hun skøn og totalt nuttet i hjemmestrik og sengetøj med Lauritsfjer. Savner jer efterhånden en del. kram

Susanne sagde ...

Hvor er det fine billeder. Hun er jo en skøn lille Viola.
Ja, der følger en masse med - især når man sådan bliver fanget lidt i det med tidlig fødsel og kejsersnit.
Jeg krydser fingre for at I må finde roen hjemme.
Jeg tænkte på dig i søndags. Du manglede jo ved bordet til brunch.

Pas godt på dig selv og nyd din Bo og lille Viola

Varme hilsner herfra.

Britte sagde ...

Uhhh hun er da kun blevet skønnere og smukkere og dejligere....

Ungerne glæder sig til at se hende - den lille nye 'søster' - og jeg glæder mig til gensyn..(lover at holde inde med det der bedstemor-snak..ved ikke lige hvor det kom fra?)

Sig hvad I mangler/ønsker....så giver vi Jer det!!!

Kærlighed og smil i glade tårer

Britte sagde ...

Heyy...og vi var jo så skide kloge alle tre, da vi spåede, at I var ude efter 3 uger...
KYS!

Anonym sagde ...

Det er lidt svært ikke at gentage hvad andre har sagt og det behøver jeg vel egentligt heller ikke. Hun er en dejlig, lille pige.

Jeg bed også mærke i bemærkningen om at rutscheturene det har været det sværeste, men ikke værste i dit liv. Det kunne jeg godt bruge selv.

Jeg - og vi - glæder os til at se hende i alt for stort tøj når hun og I har overskud.

KH Adam

Anonym sagde ...

i har fortjent så meget meget mega meget lykke og endnu mere en det ;)
kæmpe kram og HEEEEELt store våde øjne
Kh Tine K ;)

Maomis sagde ...

Åhhh kuldegys og tårer. Altså Heidi hvor er det overvældende det hele. Selv for en der står her på sidelinien. Viola er så skøn og så smuk og den sejeste tigerunge jeg kender. Tænk at I allerede er hjemme og at hun har fundet ud at spise helt selv, lang tid før hun burde kunne. Hun er gjort af noget helt særligt hende Viola. Kæmpe kram og lune tanker fra Sofie

Jeanette sagde ...

Hvor er det bare dejligt at læse din ord om lille Viola og jeres liv med en vidunderlig lille tigerunge. Sikke en stærk lille dame! Snøft og endnu engang et kæmpe tillykke med hende Heidi

Anonym sagde ...

Hvor er Viola fin dejlig og smuk. Dejligt at det går godt derhjemme. Super.
Glæder mig til vi ses. Når i alle er klar.
KH og knus
Dorthe

Majsen sagde ...

V for:

Viola
Victory
Verdensborger
Velskabt
Vidunderbarn

Hun er godt nok LÆKKER.

Ih hvor vi nyder med her på sidelinjen allesammen. Jeg er tosseglad på jeres vegne :-)

anette sagde ...

Kære Heidi
Har læst lidt on and off på din blog her i årvis. Stort tillykke med lille vidunderlige Viola.
Anette