mandag den 14. september 2009

Kedeligt savn

Jeg havde ellers dumpet et par lys i tasken i dag. Friske tændstikker tillige. Havde tænkt tanken og næsten nået at glæde mig til at dreje ind på Holmens kirkegård efter et ærinde i nabolaget. Men da jeg så holdt i et lyskryds i nærheden og skulle tage beslutningen, blev det at køre lige hjem. Jeg var træt og gad ikke. Jeg mærkede efter og fandt ikke andet end kedsomhed, ligegyldighed og træthed over for den kirkegård, den plæne, den døde unge. Hvad skulle det så nytte med de lys?

Sådan har jeg det ind imellem med at være Laurits levende mor. Så er det faktisk bare trættende og kedeligt. Det kan godt gøre mig ked af det. Selvfølgelig bliver Laurits aldrig rigtig væk for mig, det ved jeg efterhånden. Men så alligevel... kan man blive mere væk end død?

Det her er vel også en slags savn, men det er lige før, at jeg foretrækker det savn, hvor man tuder, frem for denne slags, hvor tiden har syltet det ind i trist kedsomhed.

4 kommentarer:

Line sagde ...

Kære HEidi,
Gud hvor jeg kender det!
- I øjeblikket har jeg dog den der gode savn. Den hvor lysende er smukke når jeg tænder dem for hende. Hvor jeg græder lidt, men bliver glad ved tanken om hende...
Men ofte syns jeg også bar det er kedeligt at være Indias mor...

Maomis sagde ...

Det forstår jeg sgu godt. Jeg kan også godt nogen gange savne det tudende savn. Det gør ondt og godt på samme tid, fordi nærheden trods alt er det større.

Jeg tror altså at ham Laurits er fuldstændig lige så glad for et lille lys hjemme i vindueskarmen som et stort et på plænen. Faktisk måske endda lidt gladere. For mig er Laurits i hvert fald lidt tættere på hjemme i jeres lejlighed.

Frederikke sagde ...

Døden er absolut. Billedet af vores børn er statiske. Livet går videre. De går lige som om bare ikke med, vel?

Jeg tror, at den slags perioder er uundgålige og nødvendige. For vi rykker os og det kan vi netop mærke i den slags øjeblikke, hvor vi er i stand til at vælge anderledes.

Susanne sagde ...

Jeg ved lige, hvad du mener. Og måske er der også mere mening i den lidt skæve lysestage hjemme, end der er i friske lys på plænen???