lørdag den 17. juli 2010

En stor forskrækkelse

For en uge siden var vi bare så lettede og lykkelige efter den gode scanning, der viste sund og rask Snille. Det handler forgående indlæg om. Fem dage havde vi med den fjollede, glade ubekymrethed, men så blev vi mindet kraftigt om, at det hele er så skrøbeligt og at vi på ingen måde er i mål endnu. Fysisk har Snille det godt, jeg har det godt og det har Bo også! Men vi blev så bange som vi ikke kan huske vi har været det før. Det har vi jo nok været dengang Laurits blev født og døde, men tiden visker alligevel den slags rå skræk ud. Desuden er det ved at gå op for mig, at den form for accept eller afklarethed jeg kan føle omkring Laurits' død netop er knyttet til hans død. Skulle det komme til Snillens ville jeg være fuldstændig ligeså meget på bar bund igen. Og da Snillen netop er levende, betyder det også hun kan dø. Øv, overhovedet ikke til at holde ud at tænke på.

Tirsdag aften efter vi havde besøgt gode venner begyndte jeg at bløde, så snart vi kom ind ad døren hjemme. Jeg havde overhovedet ikke lavet noget unormalt eller anstrengende. Det var et shok. Jeg har aldrig set Bo så ude af sig selv. Jeg måtte bide panikken i mig og ringede med det samme til fødegangen. Vidste ikke hvad ellers. Heldigvis sagde de, at vi bare skulle komme ind til dem, så det gjorde vi. Så var det Bos tur til at bide panikken i sig og køre bilen ind til Riget. For helvede også, det hele mindede om dengang for fire år siden, hvor vi næsten på samme klokkeslet kørte ind til Riget og pludselig skulle have et barn for tidligt. Og vores lille pige var/er jo slet, slet ikke gammel nok til at fødsel kunne være en håbefuld udvej...

Jeg frygtede det værste, da jeg lå og ventede på en scanning. Der gik alt, alt for lang tid, før jeg endelig mærkede et par spark. Pyyyyh, så var Snillen da i hvert fald i live. En læge kom og scannede, og igen; Snillen var i live og så ud til at have det fint. Så langt så godt - virkelig godt! Verden var ikke gået i stykker. Men lægen var i tvivl, om blødningen kunne stamme fra moderkagen, som måske havde løsnet sig ganske lidt et sted. Fy for satan! En ny læge scannede, men mente tværtimod at blødningen måske kunne stamme fra en lettere forkortet livmoderhals. Nejnejnej! Begge dele var da vildt skræmmende. Heldigvis var blødningen mere eller mindre stoppet, og nu skulle jeg bare ind og ligge i en seng og sove for natten. Så måtte vi tage en dag ad gangen og næste morgen skulle det afgøres, om der skulle lægges en cerclage, altså om livmoderhalsen skulle snøres sammen. Det var den bekymring vi hver især kunne lægge os for natten med. Bo kørte hjem og jeg blev på Riget. Det var selvfølgelig ingen god nat for nogen af os, og jeg synes hele tiden der var plukkeveer. Dog havde jeg Snille-pigens mange bevægelser og spark til at berolige mig i forhold til det allervigtigste, nemlig at hun levede. Helt ærligt; Bo havde ikke en skid andet end angst og bekymring og jeg tror faktisk det er mange gange sværere at være far'en i den situation.

Næste morgen var der tidlig stuegang, og jeg blev scannet for at se, hvordan det hele nu så ud. Til stor, stor lettelse så livmoderhalsen nu fin lang ud, og der var ikke rigtig tegn på noget sted det kunne bløde fra i livmoderen. Moderkagen var også fin og sad helt fast. Bo havde sagt om aftenen: "kan det her ikke bare være et mareridt vi kan vågne fra??" Sådan føltes det nærmest efter undersøgelsen onsdag morgen. Vi blev selvfølgelig vildt glade. Men øh... hvor sidder den knap lige hvor man afblæser sin indre angst for at miste endnu et barn...?

Den korte version af de næste par dage er, at jeg blev til observation til i går (fredag), og at alt nu ser fint ud. Så måske var det en såkaldt ubetydelig blødning midt i graviditeten. Eller måske var det tegn på, at jeg simpelthen skal passe ekstra meget på i resten af graviditeten. Indtil videre må vi se tiden ganske stille og roligt an og så få noget ekstra kontrol. For pokker, hvor er vi glade for at bo så tæt på Rigshospitalet og at lægerne, jordmødrene, sygeplejerskerne og hvem ellers vi møder er så gode, for det er de. Vi møder dygtighed, forståelse, grundighed og forklaringer så langt de nu kan forklare. Sådan en graviditet er bare så mystisk og utilregnelig.

I dag er jeg præcis halvt henne i graviditeten og det er en af de gode milepæle. Nu tæller vi jo ned til fødsel, kan man sige. Men jeg må nok indrømme, at de sidste par dage har gjort, at jeg tænker meget mere konkret på, at der er lang, lang tid til, at Snillen kan overleve. Gid jeg var i uge 30 i stedet for 20! I det hele taget har jeg mange følelser i klemme i forhold til det med fødsel og synes også det er noget værre ambivalent noget. På den ene side fantaserer jeg om det som den bedste dag i nærmeste fremtid, hvor vi endelig får et levende og levedygtigt barn i armene, men lige nu frygter jeg fødsel. Det må bare ikke ske for tidligt.

12 kommentarer:

Britte sagde ...

Åhhhhh nej for fanden..KAN der ikke nok blive lidt fred og ro omkring Snille og hendes dejlige forældre nu??? Gud for dælen...NU er det nok!

Snille er sej, kan jeg mærke.... hun skal nok klare den..det er sgu mere os andre der er ved at skide grønne grise over det her!!! Puha...

Hold fast, Snille..bare 10 uger endnu!!!

Kivi sagde ...

....jeg læste dit indlæg hurtigere og hurtigere fordi jeg var nødt til at finde "den gode slutning"...

Puuuuh, Heidi - kan kun forestille mig, hvor bange I må have været - og ja, at det har rystet i en grad som stadig sidder i kroppen..

Lige så sikker jeg var på, at Snille kun kunne være en pige, lige så sikker er jeg heldigvis på, at hun kommer til verden sund og rask og levende om mange uger..

Kram

Frederikke sagde ...

Kæreste Heidi, hvor blev jeg dog forskrækket og hvor er jeg dog ked af det på jeres vegne over, at I skal igennem sådan en ubehagelig oplevelse her midt i graviditeten.

Og hvad er det med Snille... kender du kønnet?

Alle de bedste ønsker fra mig. Knus

Heidi sagde ...

Ja, jeg begynder også at få en fornemmelse af, at Snille er sej. Det er selvfølgelig umuligt at vide, hvordan hun egentlig har det derinde, men hun sparker og moser i hvert fald meget rundt. Det er simpelthen så dejligt.

Vi ved med 'scannings-sikkerhed', at det er en pige. Det er nok lidt forvirrende, men jeg havde egentlig skrevet om det i tidligere indlæg, men det blev først lagt ud i går sammen med dette.

Anonym sagde ...

Ojs... sikke en forskrækkelse, godt godt alt er ok pyyy.... og stort tillykke med jeres snille pige :-) Jeg kender godt tankerne og føelserne omkring at vi måske aldrig får sammen køn som vores englebørn. Sommerhilsen fra Rikke

AdamogMie sagde ...

...puuuh Heidi, sidder lige lidt bare og sidder...

Det der har jeg godt nok slet ikke nerver til - hvor er det urimeligt at du ikke bare skal have den stille og rolige graviditet som du har fortjent.

Jeg kender alle følelserne alt for godt - fra mig selv og alle I andre.

Det er livsbekræftende, at Alma har givet os så gode venner, som vi kan følge ganske tæt i livets op- og nedture, men også hårdt at så megen angst helt ned i maven skal følge med...

Anonym sagde ...

For seven da et chok at få, godt at det endte godt. Kan huske det fra mig selv og andre, man bliver SÅ MEGA BANGE, og så hjælper det ikke at det sker i hver 4 graviditet. Vi kommer jo med en anden historie, og er ikke så rolig mht. statistikker.
OG tillykke med at det bliver en pige, ( så gættede jeg jo forkert, men pyt.)
Piger er jo det stærke køn, så snille-pigen er sej og venter med at kommer til hun og i er klar.
Er snart spændt på at se dig og snilles hule, du må fylde noget i landskabet:-).
- Og vil tilslutte mig det sidste Mie skrev mht til gode venner. Så fint skrevet.
KH og knus
Dorthe

Maomis sagde ...

Føj da, sikken en forskrækkelse! Det var ikke lige en del af aftalen. Jeg tror mit hjerte slog med dobbelt takt hele vejen igennem indlægget og faktisk gør det lidt endnu. Puha altså!

Snillen er en sej lille en. Ingen tvivl om det. Hun har valgt jer som forældre og igennem dine ord kan jeg næsten allerede fornemme hvad hun er for en. Jeg er sikker på at dine fornemmelser er rigtige. Mine holdt stik, så jeg tror sagtens på at man kan fornemme dem allerede inde i maven.

Det er helt urimligt at I skal trækkes igennem sådan en omgang ovenpå alt det I allerede har været igennem, men hvor bliver jeg dog glad når jeg så hører om den behandling I har fået på Riget. Jeg havde helt samme oplevelse. Og hvor er det dog rart at der findes så kompetente mennesker lige der hvor man har brug for det.

stelsig sagde ...

Hej Heidi

Ih hvor dejligt at 'høre' fra dig, bliver jo så bekymret når der går for lang tid mellem opdateringerne om Snille, den heldige lille pige:-)

Kh Mia

Majsen sagde ...

Jeg har tjekket og tjekket hos dig omkring nye indlæg, og var liiiidt bekymret for om alt nu var i orden, da der lige gik lidt tid imellem dem. Læste så dette via min mobil, men bare ikke fået kommenteret før nu (det tager så lang tid at kommentere via mobilen, og halvdelen af tiden sker der ingenting alligevel).

Men hvor blev jeg forskrækket over at læse dette. Samtidig tror jeg ligesom de andre også på, at Snille er en sej og gæv lille pige. Man kan selv tage meget, når bare de har det godt derinde. Det føles så altoverskyggende, men derfor behøves man jo ikke få sådan nogle grimme chock som I der fik. Men godt at der bar happy ending på denne. Det er der også indenfor de næste 19 uger (nu er nedtællingen for alvor igang).

Stine Willum Adrian sagde ...

Pu ha... det lyder som en ordentlig tur I har været igennem allesammen. Jeg håber virkelig for dig at der kommer ro resten af graviditeten!

Kram Stine

Majsen sagde ...

Er alt stadig ok?