fredag den 19. juni 2009

Gennemsigtig

Jeg synes nærmest bare at være gået i stå i forhold til ham Laurits. Intet nyt der. Han er stadig død og begravet. Det er for eksempel ikke det store hit at komme ud på hans græsplæne. Vist er det da rart, men der er bare ikke rigtig noget, der trækker i mig. Tændte lige et lys i går da jeg kom forbi, men havde slet ikke behov for at blive der, sætte mig på bænken. Der var en mand derude (på den anden bænk). Han sad foroverbøjet og så meget ked ud. Hans sorg måtte være ny, tænkte jeg. Min er om ikke gammel så i hvert fald velkendt. Ikke at det gør hele misæren et hak bedre, men tiden har faktisk gjort sorgen velkendt og selvfølgelig. Så måske alligevel et hak bedre...? I hvert fald til at bære i nu'et.

Jeg har lært at det går op og ned, bølger frem og tilbage med, hvor meget Laurits fylder. Det er ikke altid jeg har det roligt med, at han ikke fylder. Men det har jeg faktisk lige nu. Det er heller ikke fordi han er væk. I så fald er han væk 'inde i mig'. Sorgen er heller ikke rigtig mindre, men den bliver bare mere 'gennemsigtig'... Ja, jeg ved ikke, om det giver så meget mening? Der var bare et lille hverdags-vindues-udsyn, som gav mig den fornemmelse den anden dag (altså at sorgen er der, men bare på en gennemsigtig måde). Nede på hjørnet ved købmanden stod en far og ventede med en lille purk på armen. Purken var for lille til at holde sit hoved, men forsøgte alligevel dinglende med al sin vilje, helt tryg og rolig midt i sin fars store favn. Jeg gik helt i stå bag mit vindue og betragtede dem bare. Alle store følelser af savn, misundelse, tab, ønsker og Lauritsdrømmerier lå til grund for min betragtning, men det var alligevel som om, at der var tomt, der hvor hele balladen lå... Nogle gange er det lige det Laurits er for mig; et stort tomt spørgsmålstegn.

5 kommentarer:

Brit Kim sagde ...

KRAM *

Anonym sagde ...

Sidder her, alt for sent oppe, med våde kinder efter at have læst lidt i dine kloge og smukke ord. Din lille dreng rammer mig hårdt i hjertet, og jeg kommer ind og læser igen i morgen, men jeg skal lige fordøje. Jeg er så skrækkelig dårlig til små børn og døden. Det hører ikke sammen, giver ingen mening, og angsten for at der skal ske mine børn noget går i min vejrtrækning.
Når det så er sagt, så sker det jo. Forældre mister deres aller dyrbareste, tingene mister mening og betydning, og det gør mig så ondt!

Heidi sagde ...

Mmm, oss t dig, Brit ;-)

Anonym, mange tak for din kommentar. Jeg er glad for at du har 'set' min lille dreng... det betyder så meget.

Stine Willum Adrian sagde ...

Gennemsigtig - er sådan en fin måde at beskrive det, sorgen og savnet-på sin helt egen tomme måde. Jeg tror nok jeg ved hvad du mener. Du er ret så skrap til at indkapsle det der er så svært at beskrive med ord.
Indimellem får du sagt det hele- og så går jeg og funderer længe over hvad jeg skal skrive, men får aldrig gjort det. Du skal bare vide at jeg sætter meget stor pris på at læse med.
Kram Stine

PS er det dig der har ladet en lille blå trane flyve ned på Klemmes grav? I så fald mange tak!

Heidi sagde ...

Jeps, tranen var fra mig til Klemens ;-)